“یک لحظه آبخیز”: NS به توافق موقت برای افراد دارای معلولیت رسید

استان نوا اسکوشیا، ائتلاف حقوق معلولان نوا اسکوشیا و کمیسیون حقوق بشر نوا اسکوشیا روز چهارشنبه یک حل و فصل موقت را اعلام کردند که به پایان دادن به رفتار تبعیض آمیز با افراد دارای معلولیت کمک می کند.

در اکتبر 2021، دادگاه استیناف نوا اسکوشیا حکم داد که این استان به طور سیستماتیک علیه افراد دارای معلولیت تبعیض قائل است.

دادگاه دریافت که این درمان ده ها سال طول کشیده است و شامل مواردی مانند نهادینه سازی و زمان انتظار نامحدود برای حمایت می شود.

در اوت گذشته، هر دو طرف توافق کردند که برای حل این تبعیض با یکدیگر همکاری کنند. این شامل انتصاب دو کارشناس مستقل برای ایجاد گزارش و ارائه توصیه هایی در مورد چگونگی تغییر سیستم بود.

روز چهارشنبه، این استان گزارشی را منتشر کرد که به نام بررسی حقوق بشر و راه حلی برای یافته های تبعیض سیستماتیک علیه معلولان نوااسکاتیان نام دارد.

کلر مک‌نیل، وکیل ائتلاف حقوق معلولان، می‌گوید که این گزارش و توافق جدید «لحظه‌ای مهم» است.

مک نیل گفت: «این مانند گزارش های قبلی دولت نیست. “این یک بررسی مستقل است که بر اساس یافته های دادگاه استیناف نوا اسکوشیا مبنی بر تبعیض سیستماتیک است. بنابراین این بسیار مهم است. دولت یک الزام قانونی فوری برای پایان دادن به رفتار تبعیض آمیز با افراد دارای معلولیت دارد.”

469 نفر هنوز در موسسات هستند

طبق این استان، حدود 5890 نفر تحت حمایت برنامه حمایت از معلولیت هستند که شامل برنامه هایی مانند حمایت زندگی مستقل، خانه های کوچک و موسسات می شود.

از این تعداد، 469 معلول هنوز در هشت موسسه در سراسر استان زندگی می کنند که نسبت به 1100 نفر در سال 2013 کاهش یافته است.

این گزارش توصیه می‌کند که طی پنج سال، هر هشت موسسه تعطیل شوند.

مک نیل گفت: «نوا اسکوشیا… تنها استانی در کانادا است که هنوز به شدت به محیط‌های سازمانی برای افراد دارای معلولیت وابسته است، زیرا شرط دریافت کمک‌هایی است که برای زندگی نیاز دارند.» بنابراین این یک تغییر بزرگ و یک پیروزی واقعی برای حقوق بشر خواهد بود.»

زنی به دوربین لبخند می زند
کلر مک نیل یک وکیل در Dalhousie Legal Aid است و یکی از وکلای ائتلاف حقوق معلولان بود. (کریگ پیزلی/سی بی سی)

مک نیل گفت که گزارش قبلی در سال 2013 این کار را آغاز کرد، اما “هیچ دندانی نداشت”.

او گفت: «توصیه‌های زیادی در طول دهه‌ها از گزارش‌های دولتی و گزارش‌های مستقل وجود دارد که نشان می‌دهد این سیستم خراب است و نیاز به تغییر دارد. من حدس می‌زنم آنچه این بار متفاوت است این است که ما یک برنامه واقعاً ملموس و گام به گام داریم و تعهدی از سوی این دولت داریم.»

او گفت که این زمان نیز متفاوت است زیرا دولت باید پیشرفت خود را در دسترس عموم قرار دهد و تمام اطلاعات به صورت آنلاین ارسال خواهد شد.

کارلا مک فارلین، وزیر خدمات اجتماعی روز چهارشنبه در مصاحبه ای گفت که این گزارش بخش او را در تکمیل کارهایی که از قبل برای انتقال مردم به جامعه آغاز کرده است، راهنمایی می کند.

او گفت که جدول زمانی پنج ساله یک “هدف جاه طلبانه” است، اما بخش او سعی خواهد کرد به آن پایبند باشد.

مک فارلین گفت: «خیلی چیزها برای تجزیه و تحلیل وجود دارد و باید به آنها نگاه کرد، زیرا واقعاً، ما می‌خواهیم به افراد برگردیم و ببینیم که آنها به کجا می‌خواهند بروند». “این یک روند بسیار طولانی تر است، نه اینکه من یا شما چمدان هایمان را ببندیم و به جایی برویم.”

مک فارلین گفت که از شش جهت کلیدی گزارش، هیئت تحقیق حقوق بشر تعیین خواهد کرد که استان چه توصیه هایی را باید دنبال کند و پیشرفت را هدایت می کند.

او گفت امیدوار است تا تابستان این اطلاعات را دریافت کند.