گروه های مسلمان وعده داده اند که بر ممنوعیت کبک بر فضاهای نماز مدارس نظارت کنند

گروه‌های مسلمان علیه قصد دولت کبک برای ممنوع کردن فضاهای نماز در مدارس دولتی صحبت می‌کنند و می‌گویند که بر نحوه اجرای قوانین جدید توسط وزارت آموزش نظارت خواهند داشت.

در پاسخ به گزارش‌هایی مبنی بر اینکه حداقل دو مدرسه در منطقه مونترال فضاهایی را برای نماز خواندن دانش‌آموزان مسلمان در نظر گرفته‌اند، وزیر آموزش و پرورش برنارد دراینویل هفته گذشته وعده داد که مدارس را از انجام این کار منع کند. وزیر اما گفت که نماز را به کلی ممنوع نمی کند. او به خبرنگاران گفت: دانش‌آموزانی که می‌خواهند نماز بخوانند، باید این کار را «محتاطانه» و «بی‌صدا» انجام دهند.

شورای ملی مسلمانان کانادا روز دوشنبه اعلام کرد که نحوه اجرای ممنوعیت فضاهای نماز توسط دولت را بررسی می کند و افزود که در صورت نقض حقوق دانش آموزان “اقدامی خواهد کرد”.

استفان براون، مدیر اجرایی شورا، در مصاحبه ای گفت: «ما در واقع ندیده ایم که چگونه این امر به طور ملموس بر مردم تأثیر می گذارد. “بنابراین [if] این بخشنامه ها در واقع در عمل محدودیتی برای حقوق اساسی مردم ایجاد می کند، سپس ما کاری انجام می دهیم، اقدام می کنیم.”

وزارت آموزش روز دوشنبه به درخواستی مبنی بر اینکه آیا دستورالعمل Drainville اجرا شده است یا خیر، پاسخ نداد.

وکیل می گوید که مدارس موظف به ارائه فضای نماز نیستند

موقعیت Drainville طی یک دوره 24 ساعته هفته گذشته سخت تر شد. اولین پاسخ او به گزارش‌های مربوط به فضاهای نماز مدارس این بود که اعلام کرد مدارس نمی‌توانند یک دین را بر دین دیگر برتری دهند و باید اطمینان حاصل کنند که فضاها برابری جنسیتی را رعایت می‌کنند.

اما پس از اینکه حزب کبکوا خواستار اقدامات قوی‌تر شد، به سرعت نظرش را تغییر داد و پیشنهاد کرد که موضع آشتی‌جویانه درینویل مدارس بیشتری را تشویق می‌کند تا اتاق‌های نماز را باز کنند.

دراینویل به دلیل ارائه یک منشور به اصطلاح ارزش ها در زمانی که با PQ در سال 2013 در دولت بود، شناخته می شود. این منشور از افرادی که نمادهای مذهبی استفاده می کنند می خواست از کار در موسسات عمومی منع شوند.

این منشور پیشروی قانون سکولاریسم ائتلاف Avenir Québec (CAQ) – لایحه 21 – بود که در سال 2019 تصویب شد و بسیاری از کارمندان عمومی، از جمله معلمان، را از پوشیدن نمادهای مذهبی در محل کار منع می کرد. وزیر پیش از انتخابات 2022 به CAQ پیوست.

پیرمردی با کیف.
جولیوس گری، وکیل قانون اساسی، می‌گوید، با این حال، اگر دولت از خواندن کامل نماز دانشجویان جلوگیری کند، ممکن است با مشکل قانونی مواجه شود. (ایوانو دمرز/رادیو-کانادا)

جولیوس گری، وکیل حقوق مدنی، گفت که مدارس کبک – بدون توجه به لایحه 21 – هیچ تعهدی برای باز کردن فضاهای اختصاص داده شده به نماز ندارند. با این حال، اگر دولت از نماز خواندن دانش آموزان به طور کلی جلوگیری کند، ممکن است دچار مشکل قانونی شود.

گری در مصاحبه‌ای در روز دوشنبه گفت: «آنچه کاملاً مغایر با منشور است – و فکر می‌کنم لغو خواهد شد – ممنوعیت نماز خواندن افراد در مدارس است. فکر نمی‌کنم آنها این کار را انجام دهند.

تصمیم دراینویل هفته گذشته توسط گروهی از سازمان ها و مساجد مسلمان محکوم شد. Table de Concertation des Organismes Musulmans – که گفته است وزیر قبل از ممنوعیت نماز در مدارس باید با رهبران جامعه ملاقات می کرد.

امام حسن گیله مونترال این وضعیت را به عنوان “توفان در فنجان چای” توصیف کرد و گفت که سازمان های رسانه ای و سیاستمداران پیشنهاد کرده اند که در مورد نماز خواندن دانش آموزان مسلمان در مدرسه چیزی ناپسند وجود دارد.

او گفت که در اسلام، مردم پنج بار در روز نماز می خوانند و در ماه رمضان، نمازگزاران افزایش می یابد. وی افزود در حالی که مردم روزه می گیرند – که در ماه رمضان از طلوع فجر تا غروب آفتاب لازم است – برخی از مردم ترجیح می دهند در این فواصل نماز بخوانند.

گیله در مصاحبه ای روز دوشنبه گفت: “پیام من به دولت کبک این است که عملی باشد، به شهروندان احترام بگذارد، به همه شهروندان، صرف نظر از دین، مذهب یا منشأ آنها. دولت، دولت همه است.” سکولاریسم برای محو کردن دین یا اعمال مذهبی نیست.»