کبک راه اندازی سیستم سپرده گذاری بطری گسترده خود را دوباره به تاخیر انداخت

برای دومین بار در کمتر از یک سال و نیم، کبک اعلام کرد که یک بار دیگر سیستم سپرده گذاری گسترده خود را برای ظروف نوشیدنی به تعویق می اندازد که تا حدی برای مدیریت محل های دفن زباله سرریز شده است.

دولت روز جمعه اعلام کرد که سیستم جدید ظروف شیشه ای و پلاستیکی که ابتدا برای پاییز 2022 برنامه ریزی شده بود و به بهار 2023 موکول شد، تا دو سال دیگر اجرا نخواهد شد.

وزیر محیط زیست، بنوا شارت، تاخیر را ناشی از آماده نبودن زیرساخت‌ها، مانند تجهیزات مرتب‌سازی، دانست.

در ژانویه 2020، دولت کبک اعلام کرد تمام ظروف نوشیدنی فلزی، پلاستیکی یا شیشه ای – از 100 میلی لیتر تا دو لیتر – تحت یک سیستم سپرده گذاری جدید قابل بازگشت خواهند بود.

دولت از بازرگانانی که این محصولات را می فروشند می خواهد آنها را پس بگیرند و سپرده را بازپرداخت کنند. بطری های شراب و الکل 25 سنت ارزش دارند، در حالی که بطری های دیگر 10 سنت ارزش دارند.

شارت گفت: درک این نکته مهم است که زیرساخت‌ها باید در محل‌های سپرده و همچنین برای بازیابی ایجاد شود. “بنابراین همه شبکه ها و مدارهای حمل و نقل وجود خواهند داشت. ما باید به خودمان زمان دهیم تا این کار را به درستی انجام دهیم.”

سپرده گذاری بر روی ظروف خالی مانند قوطی های آلومینیومی همچنان در نوامبر امسال آغاز می شود، از پنج تا 10 سنت در هر ظرف.

خرده فروشان خوشحال می شوند

خرده فروشان ماه ها خواستار به تعویق انداختن سیستم جدید بودند و خواهان زمان بیشتری برای برنامه ریزی برای آن بودند.

استفان لاکاس، نایب رئیس انجمن خرده‌فروشان مواد غذایی کبک (ADA) گفت: این تصمیم خوبی است.

وی گفت: «در حال حاضر تقریباً دو میلیارد کانتینر قابل برگشت در گردش است… و آنچه از ابتدا گفته‌ایم این است که زیرساخت‌های لازم برای جذب این حجم از کانتینرها را نداریم. “ما به زمان نیاز داریم.”

به گفته لاکاس، اجرای این سیستم سپرده گذاری جدید حدود 1.2 میلیارد دلار برای تقریبا 1200 سایت سپرده گذاری هزینه خواهد داشت.

مردی در حالی که بیرون ایستاده به دوربین نگاه می کند.
استفان لاکاس، نایب رئیس انجمن خرده‌فروشان مواد غذایی کبک (ADA)، می‌گوید که خرده‌فروشان به زمان بیشتری نیاز دارند زیرا زیرساخت لازم برای جذب حجم ظروف را ندارند. (نیکول ژرمن/رادیو-کانادا)

او گفت: «ما فکر کردیم بهتر است برای آماده کردن سپرده، شبکه بازیابی و جمع آوری … قبل از اینکه به شهروندان در مونترال یا ریموسکی بگوییم، یک قدم به عقب برداریم: اینجا همه مکان هایی است که می توانید برای سپرده گذاری به آنجا بروید.

لاکاس می‌گوید هدف این است که در زمان راه‌اندازی سیستم جدید، سریع و کارآمد باشد.

وزیر محیط زیست اطمینان داد که دیگر تاخیری وجود ندارد

با این حال، بسیاری از مردم و سازمان های زیست محیطی می گویند که از این تاخیر احساس ناامیدی می کنند.

کارل منارد، مدیر گروه محیط زیست گفت: “این بسیار ناامید کننده است زیرا ماه ها به ما تضمین داده بود که هیچ تعویقی وجود نخواهد داشت.” بخش جلویی commun qébécois pour une gestion écologique des dechets (FCQGED).

مردی در یک پارک نشسته است.
کارل منارد می‌گوید این تعویق بسیار ناامیدکننده است و نگران است که تاخیر دیگری در سال 2025 رخ دهد. (Pierre Deshaies/Radio-Canada)

بیش از سه سال است که می دانیم این سپرده تمدید خواهد شد. شاید باید کارها را به گونه ای دیگر انجام می دادیم و شاید هم بهتر برنامه ریزی می کردیم.

منارد می گوید که او به ویژه نگران است که این پروژه با توجه به سابقه آن در سال 2025 دوباره به تعویق بیفتد.

با این حال، شارت اطمینان داد که دیگر تاخیری وجود نخواهد داشت.

او گفت: “در حال حاضر دیگر امکان رها شدن وجود ندارد، اما ما به خودمان زمان می دهیم تا کارها را به درستی انجام دهیم. فقط باید متوجه باشیم که این تحول تا چه حد در زندگی روزمره مردم ایجاد شده است.”