کاترین فورنیه، شهردار Longueuil، فاش کرد که توسط هارولد لبل مورد تجاوز جنسی قرار گرفته است.

کاترین فورنیه، شهردار Longueuil و MNA سابق، فاش کرده است که او قربانی هارولد لبل، MNA سابق Parti Québécois (PQ) بود که به اتهام تجاوز جنسی محکوم شده بود.

هویت فورنیه با ممنوعیت انتشار محافظت می شد، اما این ممنوعیت روز سه شنبه به درخواست او لغو شد.

فورنیه در پستی در شبکه های اجتماعی نوشت: «دلیلی که اکنون تصمیم گرفتم صحبت کنم این است که تجربه خود را به اشتراک بگذارم. به دیگران اجازه دهم از آموخته‌هایم با کمک به رفع تصورات نادرست از سفر قربانیان تجاوز جنسی در سیستم قضایی بهره ببرند، به این امید که در نهایت چیزی مثبت از این رویدادهای غم انگیز پدیدار شود.»

این حمله در غروب 20 اکتبر 2017 رخ داد، زمانی که فورنیه و لیبل، هر دو عضو PQ MNA در آن زمان، برای ارائه طرح ضد فقر حزب خود در ریموسکی بودند.

فورنیه در دادگاه گفت: «تصور کنید که توسط شخصی مورد تجاوز جنسی قرار می گیرید که باید هر روز با او کار کنید. یک شخصیت سیاسی قابل احترام، مورد توجه همه، که همه را می شناسد، در حالی که شما در محیطی که سعی می کنید خود را ثابت کنید، تازه وارد هستید.»

در زمان تجاوز جنسی، فورنیه اخیراً به نمایندگی از ماری ویکتورین در لونگویل به عضویت مجلس ملی انتخاب شده بود.

پس از حمله، فورنیه تور منطقه ای خود را با لبل ادامه داد. او همچنین به دلیل ترس از پیامدهای شغلی حرفه‌ای خود، ترجیح داد این موضوع را به رهبری حزب PQ گزارش نکند.

“من نمی خواستم در مورد آنچه برای حزب سیاسی من رخ داده است، با افرادی که در حزب کار می کردند صحبت کنم، زیرا به طور غریزی به خودم گفتم که من بچه جدید بلوک هستم. من فقط چند نفر انتخاب شده بودم. او در دادگاه گفت: من 25 ساله هستم.

او 30 سال است که آنجا بوده، همه او را دوست دارند، همه از او قدردانی می کنند.»

مردی جدی با کت و شلوار در داخل دادگاه.
هارولد لببل، حزب کوئب سابق MNA، در طی یک استراحت در دادگاه، در ریموسکی، کیو، دوشنبه، 14 نوامبر 2022، از دادگاه خارج می شود. لبل، که با اتهامات تجاوز جنسی روبروست، در دادگاه خود شهادت می دهد. (Jacques Boissinot/The Canadian Press)

اما فورنیه گفت که موضع او تغییر کرد و پس از اینکه شاهد دستگیری و محکومیت تجاوز جنسی رهبر سابق PQ آندره بویسکلیر شد، تصمیم گرفت صحبت کند. فورنیه گفت که متوجه شده است که چگونه در آن مورد هویت قربانی پنهان شده و در رسانه ها فاش نشده است.

«با گفتن اینکه اگر چیزی نگویم، شروع کردم به احساس خیلی بدی نسبت به خودم [about my assault]او در دادگاه توضیح داد، و من در همه تریبون‌ها از مردم دعوت می‌کردم تا آن را محکوم کنند…

فورنیه در تابستان 2020 پس از اطمینان از اینکه هویت او محرمانه باقی خواهد ماند، این حمله را به مقامات گزارش داد.

با این وجود، جزئیات مربوط به حمله ای که می توانست او را شناسایی کند توسط یک روزنامه نگار در فضای مجازی منتشر شد که فورنیه را به وحشت انداخت.

او گفت: «من کاملاً متلاشی شدم.

با این حال، سرانجام یک روزنامه نگار به سراغ فورنیه رفت تا مستندی درباره تجربه او تولید کند، که او با آن موافقت کرد.

برای اجازه پخش مستندی که توسط کبکور تهیه شده بود، ممنوعیت انتشار برداشته شد.

این فیلم که شامل تصاویری از پشت صحنه فورنیه در حال گذراندن مراحل قضایی است، بعدازظهر سه شنبه اکران شد.

فورنیه در مصاحبه ای با رادیو کانادا توضیح داد که چگونه دیدگاه او در طول این فرآیند تغییر کرد.

او گفت که قرار گرفتن در معرض سؤالات اتهامی هنگام بازجویی متقابل هنگامی که او برای شهادت در جایگاه قرار گرفت، آزمایش سختی بود.

فورنیه پس از آن چه که از سر گذرانده است، گفت که با قربانیانی که در ارائه داستان های خود تردید دارند، همدردی می کند.

“اگر چند سال پیش از من می‌پرسیدند اگر این اتفاق برای شما بیفتد چه می‌کنید؟” البته من هم جواب می‌دادم «خب بلند می‌شدم، فرار می‌کردم، به پلیس زنگ می‌زدم، گزارش می‌دادم».

“همه ما طرز فکر خود را در مورد خود داریم و معتقدیم که در یک موقعیت خاص چنین واکنشی نشان خواهیم داد. اما گاهی اوقات، بدیهی است که این اتفاق نمی افتد.”

فورنیه گفت که بخشی از دست و پنجه نرم کردن او با داستانش، مواجهه با برچسب “قربانی” بود.

او گفت: “من نمی خواستم با آن برچسب زندگی کنم.” من همیشه می‌خواستم از قربانیان دفاع کنم، نمی‌خواستم یکی باشم.»

اما در نهایت، او گفت که از این تجربه تا حدی برای تشویق دیگران به جلو آمدن استفاده می‌کند. او گفت که ممکن است دشوار باشد، اما مکانیسم های حمایتی برای قربانیان وجود دارد.

پیامی که می‌خواهم منتقل کنم این است که اگر قربانیان تصمیم بگیرند که از طریق سیستم حقوقی بگذرند، منابعی وجود دارد، موجود است، من از آنها سود برده‌ام، می‌توانم به آن شهادت بدهم و آنها واقعاً هستند. ارزشمند،” او گفت.

سیاستمداران واکنش نشان می دهند

واکنش سیاستمدارانی که شجاعت فورنیه را برای گفتن داستانش تحسین کردند، در رسانه‌های اجتماعی و مجلس ملی روز سه‌شنبه سرازیر شد.

والری پلانته، شهردار مونترال در توییتی گفت که به فورنیه افتخار می کند.

در این توییت آمده است: «او نمونه ای از شجاعت و قدرت است. «این مسیر طولانی و سختی برای قربانیان است، اما ما باید مانند کاترین به مبارزه برای پایان دادن به خشونت علیه دختران و زنان ادامه دهیم.

نخست وزیر فرانسوا لگو و نخست وزیر جاستین ترودو به فورنیه سلام کردند و گفتند او شجاع است.

Geneviève Guilbault، معاون نخست وزیر کبک، فورنیه را “بسیار شجاع” خواند.

او گفت: “وقتی کسی که قربانی حمله شده باشد، چه مرد باشد چه زن، شجاعانه است.”

Manon Massé، یکی از سخنگویان کبک solidaire، فورنیه را به خاطر ارائه داستانش تحسین کرد.

او گفت: «اقدامات او برای ما زنان مهم است. “این یک پیام مهم است، به ویژه برای زنان جوان.”