پلیس در هند به دنبال مظنونان مرتبط با مرگ غرق شدگان Akwesasne است

پلیس هند می گوید که به دنبال سه مرد در ارتباط با مرگ خانواده ای از گجرات است که در تلاش برای عبور از طریق قایق به ایالات متحده از طریق Akwesasne، Que.، در ماه مارس جان خود را از دست دادند.

آچال تیاگی، سرپرست پلیس شهر مهسانا، در ایالت غربی گجرات، می‌گوید که مقامات “بخشنامه مراقبت” را برای سه مرد صادر کرده‌اند: نیکولسین ویهول، ساچین ویهول و آرجونسین چاودا.

این اخطار در ایست های بازرسی، مرزها و بنادر مهاجرت برای مراقبت از افراد تحت تعقیب مجری قانون استفاده می شود.

پلیس هند مدعی است که این افراد در اداره شرکت های مهاجرتی که برخی از افراد برای ورود به کشورها با مدارک جعلی استفاده می کنند، دست داشته اند.

چهار شهروند هندی که اجسادشان در میان هشت نفری بود که از رودخانه سنت لارنس بیرون کشیده شدند، با ویزای توریستی از ایالت خود گجرات به کانادا سفر کرده بودند. آنها شامل پروین چوداری، 50 ساله بودند. همسرش داکشا، 45 ساله; دخترشان ویدی، 23 ساله; و پسر 20 ساله شان میت.

یک خانواده چهار نفره در برف سلفی می گیرند.
پراوینبای چاوداری، 49 ساله، در عکسی بدون تاریخ در کنار خانواده اش از جمله همسر داکشابن، 45 ساله دیده می شود. پسر ملاقات، 20; و دختر 23 ساله ویدی. (HO-Mehsana Police/The Canadian Press)

تیاگی گفت که یک شکایت پلیس علیه سه مرد تحت تعقیب ثبت شد و پرونده هنوز در مراحل اولیه تحقیقات است. آنها با اتهامات قتل غیرقابل قتل، خیانت جنایتکارانه در امانت، کلاهبرداری و تحریف غیرصادقانه اموال و توطئه جنایی روبرو هستند.

تیاگی در مصاحبه ای در این هفته گفت: «این اتهامات در یک تاریخ بسیار دیرتر اتفاق می افتد.

ما در تلاش برای ردیابی آنها هستیم.»

این شکایت پرونده جنایی را آغاز می کند و توسط برادر کوچکتر پروین چودهری، آشوین چودهری تشکیل شده است.

شرایط ناامن سفر

بر اساس این شکایت که توسط The Canadian Press از گجراتی ترجمه شده و به عنوان اولین گزارش اطلاعات شناخته می شود، حداقل یکی از دلالان ادعا شده به نام Sachin Vihol در کانادا زندگی می کرد و به عنوان شخص مورد نظر عمل می کرد.

ادعاهای این گزارش که در دادگاه مورد بررسی قرار نگرفته اند، جزئیاتی را در مورد آخرین تحرکات در سفر خانواده چودهری ارائه می کنند.

این گزارش ادعا می کند که کارگزاران معادل 100000 دلار Cdn دریافت کردند تا پراوین چوداری و خانواده اش با تاکسی به ایالات متحده بروند. بعداً، اعضای خانواده با اکراه در آخرین لحظه متقاعد شدند که با قایق سفر کنند و مطمئن شدند که با وجود آب و هوای بد مشکلی وجود نخواهد داشت.

آشوین چودهری، کشاورز 40 ساله، در این شکایت گفت که از طریق تماس های تلفنی و واتساپ با خانواده در ارتباط است.

جستجوگران در قایق در آب.
اجساد در 30 مارس و 31 مارس در نزدیکی مرز کبک-انتاریو کشف شدند. (رایان رمیورز/ مطبوعات کانادا)

بر اساس این شکایت، برادرش پراوین در ژانویه به او گفت که به کانادا سفر کرده و ویزای بازدید دریافت کرده است.

مشخص نیست که او چگونه سند سفر را به دست آورده است، اما خانواده در 3 فوریه 2023 از احمدآباد هند به مقصد تورنتو پرواز کردند و بعداً نامه نوشتند و گفتند که در هتلی نزدیک فرودگاه تورنتو اقامت داشتند.

ظاهراً نیکولسین ویهول با چاوداری ها در حوالی 10 مارس تماس گرفت و گفت که می تواند آنها را با حدود 100000 دلار Cdn وارد ایالات متحده کند. پراوین از برادرش برای تامین هزینه سفر درخواست کمک کرد، بنابراین برای جمع آوری مبلغ به نزد بستگانش رفت. اشوین گفت که پرداخت را در نزدیکی معبدی انجام داده است.

آن روز، ساچین ویهول، که ظاهراً در کانادا زندگی می کرد، ترتیبی داد که خانواده چاوداری در 23 مارس به وینیپگ و مونترال پرواز کنند و آنها را طی شش تا هفت روز آینده به مکان های مختلف منتقل کرد.

در طی آن زمان، شکایت ادعا می‌کند که آنها نمی‌توانستند حمام کنند، غذای کمی به آنها داده می‌شد و بارها به آنها گفته شد که عبور از مرز امن نیست.

در این شکایت آمده است که ساچین ویهول، که حدود پنج سال در کانادا بوده است، به آنها گفت که این طرح در حال تغییر است و خانواده باید از طریق یک قایق پنج تا هفت دقیقه ای از روی آب عبور کنند. Praveen Chaudhari ابتدا نپذیرفت اما در نهایت متقاعد شد که این سفر را انجام دهد.

وقتی یک وسیله نقلیه برای تحویل گرفتن آنها آمد، در شکایت آمده است که یک خانواده رومانیایی نیز داخل آن هستند و به دلیل آب و هوا می‌خواهند آن را لغو کنند.

در این شکایت به نقل از اشوین چودهری آمده است: «بعد از یک ساعت یا بیشتر، با برادرم تماس گرفتم که امروز باید برویم و همانطور که ساچین گفت، اگر نروید مشکلی پیش می آید.

او بعداً پیامکی از قایق از سوی خواهرزاده‌اش ویدی دریافت کرد که گفت قایق درست کار نمی‌کند و هوا بد است.

در این گزارش آمده است: «پس از آن هیچ تماسی با آنها نداشتم.

“ما فقط پاسخ می خواهیم”

اجساد این دو خانواده در 30 و 31 مارس از رودخانه سنت لارنس در Akwesasne در حدود 130 کیلومتری جنوب غربی مونترال و فاصله مشابهی در جنوب شرقی اتاوا بیرون کشیده شد.

چهار نفر دیگر که جان خود را از دست دادند، یک خانواده رومانیایی اهل منطقه تورنتو بودند که پس از دریافت حکم اخراج، در حال فرار بودند. آنها فلورین یورداخ، همسرش کریستینا (مونالیسا) زنایدا یورداخ، و فرزندان کانادایی الاصل آنها، دختر دو ساله اولین و پسر یک ساله الین شناسایی شدند.

بر اساس این شکایت، آشوین چودهری با یکی از قاچاقچیان ادعایی در هند تماس گرفت که برادرش تماس نگرفت و به او گفته شد منتظر بماند.

چند ساعت بعد به او گفته شد که بستگانش توسط مقامات آمریکایی دستگیر شده اند و به او اطمینان داده شد که کسی وثیقه آنها را خواهد پرداخت.

Florin Iordache و همسرش Cristina (Monalisa) Zenaida Iordache در یک تصویر ترکیبی از دو عکس دست‌نوشته بدون تاریخ دیده می‌شوند.
فلورین یورداخ و همسرش کریستینا (مونالیسا) زنایدا یورداخه. (دستورالعمل مطبوعاتی کانادا/پیتر ایوانی)

در نهایت همه ساکت شدند و دلالان ناپدید شدند. انتشار اخبار مرگ و میر در اخبار و رسانه های اجتماعی از اول آوریل آغاز شد.

در این گزارش آمده است: «بنابراین از این حادثه تلخ مطلع شدیم که برادرم و خانواده‌اش در آن زمان جان باختند.

آشوین چودهری در مصاحبه ای از هند این هفته دلالان ادعایی مهاجرت را مقصر این فاجعه دانست و ابراز اطمینان کرد که آنها به دست عدالت سپرده خواهند شد.

او گفت: ما هنوز در شوک هستیم. “چیزی نمانده است. ما خانواده خود را از دست دادیم.”

او افزود آخرین باری که با برادرش صحبت کرد، خانواده “بسیار خوشحال” بودند.

اشوین در مورد برادرش گفت: “آنها از مکان ها بازدید می کردند. او قول داد که به خانه بازگردد.” و افزود که خانواده نمی خواستند به آمریکا بروند.

کیسی اوکس 30 ساله پس از کشف 8 جسد در رودخانه سنت لارنس ناپدید می شود.
کیسی اوکس 30 ساله پس از کشف 8 جسد در رودخانه سنت لارنس ناپدید می شود. (پلیس Akwesasne Mohawk)

او همچنین آنچه را که یکی دیگر از اعضای خانواده قبلا به Canadian Press گفته بود تکرار کرد: برادر بزرگترش به طور فجیعی از آب می ترسید.

او در حال شکستن گفت: “من نمی دانم چه اتفاقی افتاده و چرا.” “فقط نمی دانم.”

او گفت که مادر سالخورده او روزانه چندین بار دلش می شکند و از زمان خبر مرگ پسر بزرگترش غذای مناسبی نخورده است.

“ما قادر به فکر کردن نیستیم. ما قادر به عملکرد نیستیم. ما فقط پاسخ می خواهیم. چه اتفاقی افتاده است؟ چرا؟”

بدون هزینه در کانادا

تیاگی گفت که تاکنون یک بار با پلیس کانادا صحبت کرده است اما توضیح بیشتری نداده است. هیچ کس در کانادا متهم نشده است.

سخنگوی وزارت دادگستری فدرال این هفته گفت که درخواست های استرداد محرمانه و ارتباطات ایالت به ایالت است و تا زمانی که دادگاه ها آن را علنی نکنند، نمی تواند در مورد چنین درخواستی اظهار نظر کند.

مطبوعات کانادا نتوانسته است حضور ساچین ویهول در کانادا را تایید کند. نیروهای پلیس از جمله RCMP سوالاتی را به پلیس Akwesasne Mohawk ارجاع دادند، پلیس گفت که این هفته به تحقیق ادامه می دهد و هیچ توضیح بیشتری ارائه نخواهد کرد.

“[The force] در بیانیه ای گفته شده است که با نزدیکان خود در رابطه با تحقیقات ارتباط برقرار کرده است و به طور مستقیم به آنها اطلاعاتی را در صورت پایان یافتن تحقیقات یا زمانی که به روز رسانی های قابل توجهی می توان به اشتراک گذاشت، در اختیار آنها قرار خواهد داد.

مقامات همچنان در جستجوی کیسی اوکس، 30 ساله، ساکن آکوساسنه هستند که آخرین بار در شب 29 مارس در حال کنترل قایق بود که در کنار اجساد دو خانواده مهاجر پیدا شد.