پاکسازی طوفان هفته ها به تعویق افتاد زیرا گورستان مونترال دروازه های خود را به دلیل اختلافات کارگری بسته است

پس از ماه‌ها تعطیلی به دلیل اختلافات کارگری، قبرستان نوتردام-د-نیژ مونترال در پایان ماه مارس دروازه‌های خود را به روی بازدیدکنندگانی که به آنها ادای احترام می‌کردند باز کرد. اما کمتر از یک هفته بعد، طوفان یخی کبک را درنورد، سنگ قبرها را تخریب کرد و مسیرهایی را با درختان و شاخه های قطع شده مسدود کرد.

از زمان وقوع طوفان، این گورستان بار دیگر دروازه‌های خود را به روی عموم بسته است و تعداد کمی از کارگران وارد زمین شده‌اند تا روند پاکسازی را آغاز کنند. در بن بست مذاکرات، اتحادیه های کارگری و مدیریت گورستان یکدیگر را مقصر می دانند.

دنیل گرنجر، سخنگوی این گورستان، گفت که پاکسازی حدود 33 کیلومتری شاخه ها و درختان قطع شده در محوطه گورستان هفته ها طول می کشد، در حالی که درختان دیگر باید قطع شوند.

به گفته گرنجر، معمولاً حدود 80 کارگر برای پاکسازی خسارت وجود دارند، اما به دلیل اعتصاب، کارگران کمی باقی مانده اند تا کار را در بزرگترین گورستان کانادا انجام دهند.

او گفت: «با افرادی که ما ترک کرده‌ایم، تنها حدود چهار نفر برای انجام نظافت وجود دارند.» او اعتصاب اتحادیه‌ای که در ژانویه آغاز شد به دلیل بسته شدن دروازه‌های قبرستان مقصر دانست.

به گفته گرنجر، مدیریت گورستان به کارکنان اعتصاب کننده پیشنهاد آتش بس داد که باعث می شود آنها به سر کار بازگردند و زمین را به نفع خانواده ها و دوستانی که می خواهند به دیدار عزیزانشان بروند تمیز کنند.

مردی در قبرستان ایستاده است.
دانیل گرنجر، سخنگوی این گورستان، می‌گوید به دلیل اعتصاب، کارگران کافی برای پاکسازی آشفتگی از طوفان وجود ندارد. (والریا کوری-مانوکیو/CBC)

او گفت: «اما آنها رد کرده‌اند.» وی افزود که برخلاف سایر گورستان‌ها که می‌توانند پیمانکاران فرعی را استخدام کنند، قرارداد Notre-Dame-des-Neiges با کارگرانش این گورستان را از درخواست کمک از خارج منع می‌کند.

گرنجر گفت که مدیریت باید به قوانین کار موجود احترام بگذارد.

تا آن زمان، بازدیدکنندگانی که به گفته وی در خطر آسیب دیدن سایت آسیب دیده قرار دارند، از ورود خودداری خواهند کرد.

“مردم ممکن است تصادف جدی داشته باشند، […] بنابراین ما نمی توانیم این ریسک را بپذیریم و آنها را در معرض چنین موقعیتی قرار دهیم.”

اما اریک دوفالت، رئیس اتحادیه کارگران دفتر گورستان، گفت که این گورستان در صورت تمایل می تواند علی رغم طوفان به روی بازدیدکنندگان باز شود.

گورستان از آن استفاده خواهد کرد [storm] بهانه ای برای بستن مجدد قبرستان به روی خانواده ها، و ما واقعاً از این بابت ناراحت هستیم.”

دوفالت گفت که پاکسازی درختان برای چند کارگر باقیمانده “غیرممکن” است و تلفات خسارت تنها در صورتی افزایش می‌یابد که کارگری با سگ‌هایی که استخوان‌ها را بیرون می‌آورند و حفره‌ها را حفر می‌کنند، مقابله کند.

دروازه یک قبرستان بسته است.
پس از بازگشایی دروازه‌های خود به روی بازدیدکنندگان در پایان ماه مارس، نوتردام د نیژ بار دیگر دروازه‌های خود را بست. کارگران گورستان از ژانویه دست به اعتصاب زده اند. (والریا کوری-مانوکیو/CBC)

بدون قرارداد از سال 2017، دوفالت گفت کارگران اتحادیه می خواهند به زمین بازگردند. او مدیریت گورستان را متهم کرد که با سوء نیت مذاکره می کند و تلاش می کند خدمات را کاهش دهد.

وی گفت: این آخرین راه برای استفاده از حق اعتصاب بود.

گرنجر گفت که امیدوار است این گورستان قبل از روز مادر، زمانی که 10000 نفر از محوطه بازدید می کنند، دوباره به روی عموم باز شود.

او گفت که مدیریت به دنبال یافتن راه حل هایی برای بازگشایی حداقل بخشی از سایت برای بازدیدکنندگان است.