هنوز هیچ توافقی در مورد اعتصاب خدمات عمومی صورت نگرفته است، زیرا اتحادیه، تجارت دولتی را متهم به کش‌کشی می‌کند

اتحادیه ای که نماینده ده ها هزار کارمند دولتی فدرال است که در حال حاضر از کار خارج شده اند، می گوید اعتصاب خود ادامه خواهد داشت، زیرا دولت فدرال را به بی کفایتی و تاخیر در مذاکرات متهم می کند.

اما دفتر مونا فورتیه رئیس هیئت خزانه داری در بیانیه ای در بعدازظهر شنبه به این اتحادیه واکنش نشان داد و گفت که رهبری آن در هنگام مذاکره انعطاف ناپذیر بوده و مسئول تاخیرهای خود است. این سازمان از اتحاد خدمات عمومی کانادا (PSAC) خواسته است تا “با حسن نیت معامله کند.”

دولت “ما اینجا نیستیم که بازی کنیم. ما اینجا هستیم تا به یک معامله دست پیدا کنیم. کارمندان ما و مردمی که به آنها خدمت می کنند انتظار دارند که هر دو طرف به سختی روی میز مذاکره کار کنند. زمان و تحملی برای توقف و اطلاعات غلط وجود ندارد.” بیانیه گفت.

این رفت و آمد روز شنبه نشان دهنده افزایش لفاظی در چهارمین روز اعتصاب ملی برای بیش از 155000 کارمند دولتی فدرال که اعضای PSAC هستند.

در جریان این اعتصاب که از ساعت 12:01 صبح روز چهارشنبه آغاز شد، در سراسر کشور صف‌های اعتراضی تشکیل شد و برخی خدمات دولتی – از جمله مالیات بر درآمد، گذرنامه و مهاجرت – مختل شدند.

کریس آیلوارد، رئیس ملی PSAC روز شنبه به خبرنگاران گفت که اتحادیه او یک پیشنهاد “جامع” به هیئت خزانه داری ارسال کرده است که کارفرمای رسمی کارگران اعتصابی است.

دو مرد و یک زن جلوی میکروفون صحبت می کنند.
رئیس ملی PSAC، کریس آیلوارد، در مرکز، توسط معاون اجرایی ملی، شارون دسوزا، در سمت چپ، و الکس سیلاس، معاون اجرایی منطقه‌ای برای منطقه پایتخت ملی، در جریان به‌روزرسانی مذاکرات با دولت فدرال، در روز شنبه در اتاوا همراهی می‌شود. . (گای کوئنویل/سی بی سی)

او گفت که هیئت خزانه داری روز جمعه پاسخ داده است که در مورد یک موضوع منحصر به فرد، مربوط به ارشدیت و اخراج، پاسخ خواهد داد.

آیلوارد گفت سرعت پاسخ به این معنی است که دولت اکنون مسئول تاخیر در مذاکرات است. او گفت: «این ناتوانی مونا فورتیه به عنوان رئیس هیئت خزانه داری و تیم او را فریاد می زند.

“من مدت طولانی در این اتحادیه شرکت داشته ام، هرگز دور مذاکره ای به این شکل ندیده ام – بی احترامی روی میز از طرف هیئت خزانه داری و این دولت.”

آیلوارد همچنین گفت جاستین ترودو، نخست وزیر، در پیشرفت مذاکرات نقشی نداشته است و از او خواست که مستقیماً در این مذاکرات مشارکت کند.

اعتصاب در آخر هفته ادامه خواهد داشت

در بیانیه خود، دفتر فورتیه پاسخ داد که تلاش کرده است در مورد پیشنهاد PSAC در روز جمعه بحث کند، اما اتحادیه نتوانسته است. در این بیانیه آمده است که دولت قصد داشت پیشنهاد جدیدی را در اوایل بعدازظهر شنبه ارائه کند، اما پس از تشکیل جلسه PSAC، آن را لغو کرد.

در بیانیه آمده است: «در حالی که مذاکره‌کنندگان و پیشنهاد ما منتظر ماندند، آقای آیلوارد ترجیح داد به جای آن به تلویزیون برود تا شکایت کند که آن را دریافت نکرده است».

دولت افزود که مذاکرات پس از کنفرانس مطبوعاتی PSAC از سر گرفته شده است.

نشست خبری چهار وزیر دولت
مونا فورتیه، رئیس هیئت خزانه داری، دومین نفر از راست، به عنوان وزیر مهاجرت، پناهندگان و شهروندی شان فریزر در یک کنفرانس خبری در روز چهارشنبه صحبت می کند. (اسپنسر کولبی/ مطبوعات کانادا)

شارون دسوزا، معاون اجرایی ملی اتحادیه، تأیید کرد که اعتصاب در آخر هفته برای آن دسته از کارگران فدرال که به طور معمول برنامه ریزی شده بودند ادامه یابد.

او گفت: «آنها هر کاری که لازم باشد انجام خواهند داد تا یک قرارداد منصفانه به دست آورند.

دو گروه PSAC در حال اعتصاب هستند: یک گروه بزرگتر از هیئت خزانه داری متشکل از بیش از 120000 کارگر در چندین اداره و سازمان دولتی و یک گروه مالیاتی کوچکتر با بیش از 35000 کارگر در آژانس درآمد کانادا.

حدود 110,000 تا 120,000 عضو PSAC پس از اخراج کارکنانی که کارهای ضروری را انجام می‌دادند، مانند بیمه کار یا مستمری، واجد شرایط ترک شغل بودند.

چگونه به اینجا رسیدیم؟

قراردادهای هر دو گروه در سال 2021 به پایان رسید. مذاکرات بین دولت فدرال و دو گروه PSAC در سال 2021 آغاز شد، اما اتحادیه سال گذشته با هر واحد اعلام بن بست کرد.

PSAC قبلاً برای سال‌های 2021، 2022 و 2023 هر سال 4.5 درصد افزایش حقوق درخواست کرده بود.

جدیدترین پیشنهاد عمومی دولت به هر گروه، افزایش 9 درصدی در طول سه سال بود – در مجموع با توصیه‌های کمیسیون منافع عمومی شخص ثالث، که توسط هیئت فدرال روابط کار و استخدام بخش عمومی فدرال برای کمک لازم است. طرفین به توافق برسند

آیلوارد روز شنبه تأیید کرد که دستمزد، کار از راه دور و نقش ارشدیت در هنگام اخراج، سه نقطه اصلی اختلاف در مذاکرات باقی مانده است، اگرچه موضوعات دیگری نیز مورد بحث قرار دارند.

رهبر PSAC همچنین گفت که اتحادیه پول کافی برای ادامه کار دارد.

او گفت: «من نگران بودجه نیستم. این موضوع نه برای جنبش کارگری و نه برای PSAC مطرح است.