نمایشگاه هالیفاکس داستان 4 نسل از خانواده چینی-کانادایی را روایت می کند

یک نمایشگاه جدید در موزه مهاجرت کانادا در هالیفاکس هرگز به ثمر نمی رسید اگر جی جی لی به طور تصادفی به یک گواهی مهاجرت صد ساله در هنگام تمیز کردن اتاق زیر شیروانی والدینش در روزهای ابتدایی همه گیری مبتلا نمی شد.

کشف تصادفی این سند که برای پدربزرگ پدری او پس از ورود او از چین به ویکتوریا در سال 1916 صادر شد، تقریباً همه چیزهایی را که لی که در هالیفاکس بزرگ شده بود اما اکنون در تورنتو زندگی می‌کند، به هم ریخت و فکر می‌کرد از تاریخچه مهاجرت خانواده‌اش اطلاع دارد.

همانطور که معلوم شد، لی آنطور که قبلا فکر می کرد یک مهاجر نسل دوم نبود.

او به زودی متوجه شد که پدربزرگش نیز در کانادا زندگی می کرده است، جایی که او قبل از بازگشت به چین در راه آهن کار می کرده است.

یک سند مهاجرتی اسکن شده از سال 1916 نشان می دهد که لی وانگ 17 ساله به کانادا آمده است و
یک سند مهاجرتی که برای لی وانگ 17 ساله توسط شعبه مهاجرت قلمرو کانادا در سال 1916 صادر شد. این سند ورود او به ویکتوریا و اینکه او 500 دلار مالیات سر را که در آن زمان توسط مهاجران چینی به کانادا خواسته شده بود، تأیید می کند. (موزه مهاجرت کانادا در مجموعه Pier 21، R2021.48.6)

لی در مصاحبه ای با او گفت: «من هیچ ایده ای نداشتم اطلاعات صبح نوا اسکوشیا. این باعث شد که بفهمم خانواده‌ام چهار نسل در کانادا بوده‌اند.»

صبح اطلاعات – NS10:07این نمایشگاه سفر مهم یک خانواده از چین به هالیفاکس را نشان می دهد

در یک برنامه ترکیبی جدید، هنرمند جی جی لی داستان مهاجرت خانواده‌اش را برای ساختن زندگی جدیدی در هالیفاکس، علی‌رغم سیاست‌های نژادپرستانه مهاجرت به منظور دور نگه داشتن چینی‌ها از کانادا تعریف می‌کند. او با جری وست از صبح اطلاعات صحبت می کند.

از آنجایی که او مصنوعات بیشتری را در خانه پدر و مادرش یافت که تاریخچه خانواده‌اش را مستند می‌کرد، که در سال 2020 در حال پاکسازی آنها بود، لی تصمیم گرفت روی پروژه‌ای کار کند که آنها را در کنار هنر اصلی خودش بکار می‌برد.

نتیجه شامل رسیدهای لباسشویی که پدربزرگش در هالیفاکس کار می کرد، نمودارهای مهندسی از پدرش، یک فرهنگ لغت چینی-کانادایی از سال 1921، و نقاشی های زغال چوب، فیلم های متحرک و کلاژهای دیجیتال ساخته شده توسط لی است.

در دیروز من اکنون تا 23 جولای در موزه مهاجرت کانادا در اسکله 21 به نمایش گذاشته می شود.

تابلویی که نمایشگاه JJ Lee In My Feelings را تبلیغ می کند.
این نمایشگاه هم اکنون در اسکله 21 برپاست. (جاستینا یو)

نمایشگاه جی جی لی با پدربزرگش لی وانگ آغاز می شود که در اینجا در تصویری از لی، در کنار مصنوعات لباس دیده می شود.
نمایشگاه جی جی لی با پدربزرگش لی وانگ آغاز می شود. (جاستینا یو)

او گفت: «نکته عجیب این نمایش این است که احساس می‌کنم پدربزرگم که هرگز ندیدم یا پدربزرگم به نوعی مرا به گفتن این داستان سوق می‌دهند.

لی تشخیص می دهد که داستان مهاجرت خانواده اش با بسیاری از مهاجران چینی دیگر به کانادا مرتبط است.

اگرچه پدربزرگش در سال 1916 وارد کانادا شد، اما پس از جمع‌آوری پول برای پرداخت مالیات بر سر چین – قانونی که اکنون تبعیض‌آمیز و نژادپرستانه است – تا پایان دهه 1940 بود که پدر و مادربزرگش قادر به پرداخت آن بودند. برای پیوستن به او

قانون محرومیت چین که تقریباً همه مهاجران چینی را ممنوع می کرد در سال 1923 تصویب شد. این قانون تا پس از جنگ جهانی دوم ادامه داشت.

این کار حتی با از دست دادن مادرش که در سال 2022 درگذشت و سلامت پدرش که 92 سال سن دارد و آلزایمر دارد مبارزه می کند، حیاتی تر شده است.

بازدیدکنندگان موزه نگاهی به نمایشگاه لی دارند.  در اینجا یک صفحه سفید دیده می شود که تصویری از یک خانواده بر روی آن نمایش داده شده است و افراد متعددی در حال نگاه کردن به آثار هنری و مصنوعات هستند.
بازدیدکنندگان موزه نگاهی به نمایشگاه لی دارند. (جاستینا یو)

تشخیص مرگ و میر آن‌ها، لی را مجبور می‌کند به تمام آنچه که برای والدینش و کسانی که قبل از آنها آمده‌اند، فکر کند تا به کانادا مهاجرت کنند و در اینجا زندگی کنند.

پدربزرگش مالک شست و شوی چارلی واه، یکی از مکان های دیدنی هالیفاکس بود، و پدرش یک مهندس و یکی از صاحبان اصلی رستوران محله چینی ها در بزرگراه بدفورد بود.

او 92 ساله است، در پایان عمرش، و من فقط فکر می کنم [about] چه سفر باورنکردنی ای باید بوده باشد که یک پسر 18 ساله از دهکده ای کوچک در چین بودم، تا اینجا را بگذرانم، به مدرسه بروم، خانواده ای بزرگ کنم، کسب و کار راه اندازی کنم.

“این باورنکردنی است. من واقعا او را تحسین می کنم.”