نرخ تورم PEI به شدت کاهش می یابد، اما استفاده از بانک های مواد غذایی همچنان در حال افزایش است

نرخ تورم PEI در ماه مارس تقریباً سه واحد درصد کاهش یافت، اما افزایش آهسته‌تر هزینه‌های زندگی هنوز در بانک غذایی شارلوت تاون منعکس نشده است.

نرخ تورم سالانه در این جزیره از 6.7 درصد در فوریه به 3.9 درصد در ماه مارس کاهش یافت. این کمتر از نرخ ملی 4.3 درصد است، اولین باری است که نرخ تورم PEI کمتر از میانگین ملی از ژانویه سال 2021 بوده است.

مایک مک‌دونالد، مدیر اجرایی وزارت مهمان‌نوازی اتاق بالا، گفت، با این حال، تعداد هنوز در بانک غذا و سوپ‌پزخانه در شارلوت تاون به سرعت در حال افزایش است.

او گفت: «هنوز افراد زیادی مجبور به استفاده از خدماتی مانند خدمات ما هستند.

بسیاری از ساکنان جزیره در چند سال گذشته با مشکل مواجه بوده اند، و من فکر می کنم ماه های بسیار زیادی از کاهش تورم طول می کشد تا مردم بتوانند دوباره واقعا نفس بکشند.

مک دونالد گفت که اتاق بالا به 930 خانواده در بانک غذا کمک کرد و 4700 وعده غذایی در سوپ آشپزخانه سرو کرد که در مقایسه با مارس گذشته برای هر دو 25 درصد افزایش داشت.

انرژی پایین، بقیه چیزها بالاست

نگاهی دقیق تر به داده های تورم نشان می دهد که قیمت ها در جزیره بالا و پایین می روند.

قیمت انرژی بیشترین تاثیر را در کاهش نرخ تورم PEI داشته است، به ویژه نفت گرمایش.

مخزن نفت کوره که نشانگر را تقریباً پر نشان می دهد.
پر کردن مخزن نفت در ماه مارس هزینه بسیار کمتری دارد. (شین راس/سی بی سی)

قیمت نفت گرمایش در ماه گذشته حدود 1.30 دلار در هر لیتر بود که 40 سنت کمتر از مارس قبل بود. نفت گرمایش محرک بزرگی برای تورم PEI در بیشتر سال 2022 بود و قیمت آن به بیش از 2.20 دلار رسید.

نرخ تورم سالانه نفت گرمایش در ماه مارس 12.6- درصد بود. با قیمت فعلی 1.17 دلار، ساکنان جزیره می توانند انتظار داشته باشند که نفت گرمایش نرخ تورم کلی را دوباره در آوریل کاهش دهد.

هزینه های انرژی به طور کلی، که شامل بنزین می شود، با نرخ تورم سالانه -6.9 درصد کاهش یافت.

با این حال، خارج از انرژی، تصویر چندان زیبا نبود.

به ویژه در مورد خواربار، تورم کاهشی وجود نداشت. قیمت مواد غذایی از بهار گذشته با نرخ های دو رقمی رشد کرده است و مارس نیز از این قاعده مستثنی نبود، به طوری که شاخص قیمت مصرف کننده برای مواد غذایی خریداری شده از فروشگاه ها در سال گذشته 10.3 درصد افزایش یافته است.

هزینه مسکن اجاره ای نیز به افزایش 7.2 درصدی ادامه می دهد.