نخست‌وزیر NS برنامه‌ای برای ساخت مدرسه جدید در پورترز لیک برای دانش‌آموزان فرانسوی زبان اعلام کرد

نخست وزیر تیم هیوستون روز پنجشنبه اعلام کرد که فرانسوی‌ها در ساحل شرقی نوا اسکوشیا مدرسه جدیدی را تا سپتامبر 2027 می‌سازند.

اعلامیه هیوستون مبنی بر تعویض مدرسه قدیمی مدرسه بوکس-ماره توسط گروه کوچکی از دانش‌آموزانی که برای شنیدن سخنان نخست‌وزیر به سالن ورزشی کوچک مدرسه آورده شدند، تشویق شد.

هیوستون گفت: “ما به عنوان یک دولت متعهد هستیم که آموزش زبان اول فرانسه را برای دانش آموزان از طریق زیرساخت های جدید مدرسه ارتقا دهیم.” ما شاهد ثبت نام فوق‌العاده‌ای در این مدرسه بوده‌ایم و مطمئناً نیاز وجود دارد.»

Ecole des Beaux-Marais واقع در دریاچه پورترز، حدود 30 دقیقه رانندگی از هالیفاکس، در سال 1950 ساخته شد و به منطقه ای از دریاچه اکو تا بندر کشتی خدمت می کند. در سال 2011 توسط Conseil scolaire acadien provincial که مدارس فرانسوی زبان استان را مدیریت می کند، تصاحب شد.

هیوستون گفت که اداره آموزش با جامعه برای طراحی مدرسه و انتخاب مکان آن همکاری خواهد کرد. این مدرسه از پیش دبستانی تا پایه هشتم به دانش آموزان خدمات ارائه می دهد.

نخست وزیر گفت که این هزینه در برنامه سرمایه جدید دولتش لحاظ خواهد شد که در 29 مه اعلام می شود.

“ما نداریم [cost] هوستون گفت: امروز این تعداد است، اما پیام به جامعه این است که تعهد ما انجام این کار است.

اداره فواید عامه پس از انتخاب سایت مناقصه طراحی را صادر خواهد کرد.

ناظر مدارس میشل کولت گفت که تقاضا برای آموزش به زبان فرانسوی در این منطقه از سال 2011 به طور پیوسته افزایش یافته است. او گفت که در سال 2011 فقط 12 دانش آموز ثبت نام کردند و افزود که اکنون ظرفیت ثبت نام با 245 دانش آموز تقریباً به پایان رسیده است.

او تا حدودی رشد جمعیت در منطقه هالیفاکس را دلیل افزایش تقاضا دانست، اما دلیل اصلی، او گفت، تصمیم جامعه برای پذیرش فرهنگ و میراثی بود که در طول سال‌ها کاهش یافته بود. او Chezzetcook نزدیک، NS، به عنوان یک جامعه آکادی گمشده توصیف کرد.

کولت گفت: “در این جامعه خانواده های زیادی وجود دارند که در طول سال ها زبان فرانسه، زبان و فرهنگ خود را از دست داده اند.” پس از اینکه مدرسه توسط هیئت مدیره مدرسه فرانسوی تسخیر شد و ثبت نام شد، “بسیاری از این خانواده ها برگشتند و گفتند، “بیایید دوباره این جامعه را بسازیم.” و این چیزی است که اتفاق افتاد.”

وی افزود که یک ساختمان جدید یا حتی یک مدرسه بازسازی شده در همان مکان “تغییر بزرگی در زندگی دانش آموزان” ایجاد می کند.

بنابراین من فکر می‌کنم که مدرن‌سازی یا جایگزینی این ساختمان تجربه کلی دانش‌آموزان را تغییر خواهد داد.»