نخست‌وزیر کبک 98.6 درصد در رأی اعتماد حزب CAQ تأیید شد

فرانسوا لگو، نخست‌وزیر کبک و رهبر حزب ائتلاف آوینیر کبک (CAQ) روز یکشنبه در یک رأی اعتماد از حمایت قاطع اعضای حزب خود برخوردار شد.

لگو حمایت 98.61 درصد از اعضای CAQ را که برای همایش سالانه حزب در شربروک، کیو، در حدود 150 کیلومتری شرق مونترال جمع شده بودند، به دست آورد.

لگو با حضور صدها نفر از حامیان خود گفت: “از اعتماد شما متشکرم، این به من انرژی زیادی می دهد.”

او تاکید کرد که به عنوان نخست وزیر، “گاهی اوقات تصمیمات دشواری وجود دارد” که می تواند مردم را ناامید کند، اما او این کار را “به نفع کبکی ها” انجام می دهد.

این اولین رای اعتماد لگو از سال 2014 است که 97.2 درصد از او حمایت شد.

امتیاز یکشنبه همچنین بالاتر از آنچه اعضای حزب کبکوا به رهبر خود، پل سنت پیر پلاموندون، در ماه مارس دادند. او 98.51 درصد را به دست آورد.

تصویری از مردی که جلوی یک صفحه نمایش بزرگ ایستاده و 98.61% می خواند.
این اولین رای اعتماد لگو از سال 2014 است که 97.2 درصد از او حمایت شد. (ژان پیر رابین/رادیو-کانادا)

این آزمون رهبری برای Legault تنها چند هفته پس از تصمیم دولت CAQ مبنی بر عقب نشینی از وعده اجازه دادن به خودروها در یک تونل پیشنهادی که شهر کبک را به ساحل جنوبی آن متصل می کند، انجام می شود.

این عقب نشینی سر و صدای زیادی در سراسر کبک ایجاد کرد، اما به ویژه باعث نارضایتی بسیاری در منطقه Chaudière-Appalaches شد.

صبح یکشنبه، کریستین دوبه، وزیر بهداشت، گفت که او معتقد است، در رابطه با رای اعتماد، CAQ موفق شده است قسمت سوم پیوند را پشت سر بگذارد.

او گفت: “من فکر می کنم ما بهترین تصمیم را گرفتیم… ما از گرفتن تصمیمات دشوار نمی ترسیم.”

دیگر مناقشات اخیر، مانند افزایش حقوق پیشنهادی CAQ برای اعضای مجلس ملی و نامگذاری یکی از دوستانش به عنوان قاضی دادگاه کبک توسط سایمون جولین-بارت، وزیر دادگستری، به نظر نمی رسید که تأثیری بر رأی گیری داشته باشد.

حدود 850 عضو در کنوانسیون آخر هفته شرکت کردند تا در مورد سیاست حزب بحث کنند و در مورد 32 پیشنهاد بحث کنند که بسیاری از آنها به پرونده های انرژی مانند ساخت سدهای برق آبی بیشتر مربوط می شوند.