مرد سیاهپوستی هنگام سوار شدن به ماشین شخصی خود با دستبند به پلیس مونترال برای دریافت 125 هزار دلار شکایت کرد

مردی از مونترال به نام بریس دوسا از نیروی پلیس شهر و دو افسر آن برای دریافت 125000 دلار شکایت می کند که در نوامبر گذشته به اشتباه دستگیر شد و هنگام سوار شدن به اتومبیل خود توسط دو افسر مخفی که خود را شناسایی نکردند و سپس نتوانستند به آنها دستبند بزنند. پس از اینکه دوسا متوجه اشتباه خود شدند، کلیدهای باز کردن بند را پیدا کنید.

بخشی از این حادثه با استفاده از تلفن همراه ضبط شد و به طور گسترده در فضای مجازی به اشتراک گذاشته شد.

این ویدئو نشان می دهد که دوسا به وضوح ناامید شده است که افسران را سرزنش می کند و در نهایت او را باز می کنند، پس از اینکه او مجبور شد 15 دقیقه منتظر بماند و آنها کلیدها را پیدا کردند.

فرناندو بلتون، وکیل دوسا، چهارشنبه در مصاحبه ای با سی بی سی گفت: «دو افسر پلیس بدون یونیفورم، بدون نشان، او را خشن کردند، دستبند زدند و سپس او را دستگیر کردند زیرا گفتند ماشین دزدی است.»

تماشا | بریس دوسا از افسران پلیس می پرسد که آیا او را به دلیل سیاه بودن دستبند زده اند یا خیر:

ویدئویی نشان می دهد که مردی به اشتباه پس از مظنون شدن پلیس به سرقت ماشین شخصی اش بازداشت شده است

بریس دوسا توسط پلیس مونترال به دلیل سرقت خودرویی که در نهایت متعلق به او بود، بازداشت شد. وی سپس با دستبند به مدت 15 دقیقه منتظر ماند زیرا مأموران کلید آزادی او را نداشتند.

بلتون گفت: «این یک تجربه واقعاً تحقیرآمیز برای او بود.

پلیس مونترال بلافاصله به درخواست برای اظهار نظر پاسخ نداد. این اتهامات هنوز در دادگاه مورد بررسی قرار نگرفته است.

پلیس مونترال در توییتی پس از این حادثه گفت که افسران بر این باور بودند که خودرو به سرقت رفته است زیرا آنها آسیب هایی را در نزدیکی قفل های معمولی خودروهای سرقتی مشاهده کردند.

پلیس گفت که افسران با مشاهده دوسا در حال نزدیک شدن به خودرو، در حال بررسی اینکه آیا خودرو به سرقت رفته است یا خیر، او را تا پایان بررسی ها به طور موقت بازداشت کردند.

CBC توانست پس از این حادثه به طور مستقل تأیید کند که ماشین دوسا نو است و هیچ آسیب قابل مشاهده ای در اطراف قفل ها وجود ندارد.

بلتون می‌گوید: «ما فکر می‌کنیم که پروفایل نژادی در این دستگیری نقش داشت، در سرعت دستگیری و بررسی کمی قبل از دستگیری او.»

دوسا پس از حادثه به PTSD مبتلا شد

در دادخواستی که روز سه شنبه ثبت شد، نام شهر مونترال، از خدمات پلیس د لا ویل د مونترال (SPVM) و دو افسر به نام‌های Simon Thibault-Pelletier و Simon Bolduc به عنوان متهم.

در این دادخواست ادعا شده است که افسران دوسا را ​​نژادپرستانه توصیف کرده اند، او را به طور غیرقانونی دستگیر و بازداشت کرده اند، از زور بیش از حد استفاده کرده و بی احترامی کرده اند.

بلتون می‌گوید دوسا که اصالتاً اهل بنین است، از این حادثه و عواقب آن آسیب دیده است.

انسان به جلو نگاه می کند
وکیل دوسا، فرناندو بلتون، به افسران سی‌بی‌سی گفت که پس از دستگیری دوسا «بی‌تقدیر» بودند و هیچ توضیح یا عذرخواهی ارائه نکردند. (Dave St-Amant/CBC)

بلتون می‌گوید: «باید درک کنید که او هرگز در کانون توجه قرار نگرفته است، و پس از آن این پرونده در سراسر اخبار منتشر شد و او حتی توسط مردم کشورش شناسایی شد.»

این وکیل گفت پس از انتشار این ویدئو در شبکه های اجتماعی، بسیاری از مردم این سوال را مطرح کردند که چرا دوسا ناراحت به نظر می رسد.

بلتون گفت: “شما افرادی دارید که می گفتند: “چیزی نیست، می دانید، دستگیر شده اید، دستبند به شما می زنند. چرا از آن عبور نمی کنید؟”

او گفت: «من فکر می‌کنم این نوع اظهارنظرها باعث تضعیف موضوع پروفایل نژادی و آسیب‌هایی که می‌تواند به همراه داشته باشد، می‌شود.

بلتون گفت دوسا که در زمان وقوع حادثه به عنوان یک راننده تمام وقت و نیمه وقت به عنوان راننده اوبر کار می کرد، پس از آن تشخیص داده شد که به PTSD مبتلا شده است. او پس از اینکه پزشکش به او گفت مرخصی بگیرد، دو ماه کار را از دست داد.

دوسا هیچ خانواده ای در کانادا ندارد. او در ماه فوریه به بنین سفر کرد تا از حمایت عاطفی والدینش برخوردار شود، سفری که بلتون گفته بود اگر دستگیر نمی شد، سفری را انجام نمی داد.

دوسا به دنبال غرامت 20000 دلاری برای از دست دادن درآمد و هزینه های سفر، 30000 دلار برای استرس و ناراحتی، 15000 دلار برای درد و رنج و 30000 دلار از هر یک از افسران برای خسارت تنبیهی است.

بدون عذرخواهی

بلتون گفت آنچه در آن زمان برای دوسا ناامیدکننده بود، رفتار افسران پس از اینکه متوجه شدند ماشین متعلق به اوست و مرتکب اشتباه شده بودند، بود.

بلتون گفت: “عذرخواهی نمی‌کنم، فقط یک نگرش بی‌پروا که می‌گفت: “چرا آرام نمی‌شوی؟ چرا آرام نمی‌گیری؟”

تماشا | بریس دوسا می‌گوید: «من آسیب دیدم، تحقیر شدم.

بریس دوسا پس از دستبند زدن نادرست در مونترال می گوید: «من از پلیس می ترسم.

بریس دوسا لحظه‌ای را توصیف می‌کند که توسط افسران لباس شخصی که کلید آزادی او را نداشتند، پس از اینکه متوجه شدند ماشینش در واقع متعلق به اوست، دستبند زده شد، اتفاقی که او می‌گوید باعث ضربه روحی و تحقیر او شد.

بلتون گفت که افسران باید در محل عذرخواهی می کردند.

او گفت: «این بدان معناست که شما درک می‌کنید که در پایان این روند انسانی آسیب دیده است و در نحوه برخورد با او مشکلی وجود دارد.

بلتون گفت: «فکر نمی‌کنم عذرخواهی پس از توافق، پس از پرداخت وجه، پس از شکایت صورت گیرد.»

او گفت: «هنگامی که در مراحل اولیه قرار می‌گیرد، به مردم کمک می‌کند تا ادامه دهند.


برای داستان‌های بیشتر در مورد تجربیات سیاه‌پوستان کانادایی – از نژادپرستی ضد سیاه‌پوستان تا داستان‌های موفقیت در جامعه سیاه‌پوستان – به سیاه‌پوست بودن در کانادا، یک پروژه CBC که سیاه‌پوستان می‌توانند به آن افتخار کنند، مراجعه کنید. داستان های بیشتر را می توانید اینجا بخوانید.


سیاه بودن در گرافیک کانادا
(CBC)