محاکمه معترض دستگیر شده در حین تخلیه اردوگاه بی خانمان ها آغاز می شود

دادگاهی برای یک معترض 26 ساله که در میان گروهی متشکل از 22 نفر در آگوست 2021 به دلیل برداشتن چادرها و سرپناه ها برای افراد بی خانمان در هالیفاکس دستگیر شدند، از روز سه شنبه آغاز شد.

ناتاشا دانایس با یک مورد ممانعت از پلیس و سه مورد حمله به پلیس مواجه است. آصاف رشید، وکیل دانائیس، وکالت سه نفر دیگر را نیز برعهده دارد که قرار است به اتهامات مربوط به اعتراض محاکمه شوند.

او گفت: «همه آنها در جریان یک مجموعه از رویدادها اتفاق افتادند، جایی که جمعیتی از مردم حاضر شدند تا مخالفت خود را با حذف اجباری افرادی که در اردوگاه‌ها در محوطه پارک قدیمی کتابخانه یادبود زندگی می‌کردند، ابراز کنند.

در جریان اعتراضات، صدها نفر در جاده اسپرینگ گاردن در مرکز شهر هالیفاکس تجمع کردند تا جلوی برداشتن پناهگاه ها را بگیرند. پلیس از اسپری فلفل استفاده کرد و امدادگران حداقل 21 نفر را در محل حادثه مداوا کردند.

رشید در ابتدا وکالت ۱۹ نفر از افرادی را که در این اعتراض متهم شده بودند، بر عهده داشت.

علاوه بر دانائیس و سه محاکمه باقیمانده، یک پرونده به دادگستری ترمیمی فرستاده شد و اتهامات دیگر لغو شدند. رشید گفت که سه دادگاه باقی مانده برای اواخر امسال برنامه ریزی شده است.

آصف رشید وکیل مدافع کایلا بوردن است.
آصف رشید وکیل مدافع ناتاشا دانائیس است. (رابرت شورت/سی بی سی)

سه افسر روز سه شنبه شهادت دادند که در نزدیکی دانایس بودند که معترضان و پلیس به یکدیگر فشار آوردند.

تاج ویدیویی از فریاد زدن و هل دادن دو خط نشان داد و افسران دانائیس را فردی شناسایی کردند که پشت خط پلیس به زمین افتاد.

Const. کانر گیلم شهادت داد که وقتی خطوط رو به رو بودند، دانایس ماسک COVID-19 خود را پاره کرد. مدت کوتاهی پس از آن، او دانائیس را روی زمین دید که در حال بیرون راندن بود، اگرچه او گفت که لگدها با بدن او ارتباطی نداشت. او دانائیس را دستگیر کرد و دستبند زد.

گروهبان برایان پالمتر گفت که دانایس سه بار به زانوی چپ و یک بار به پای راست او لگد زد که به گفته او روز بعد او را از کار انداخت زیرا این ضربه باعث تشدید آسیب قدیمی شد.

Const. کریستوفر دلونگ گفت که در طول روز چندین بار به او فریاد می زدند، به او تف می دادند و به او لگد می زدند. او گفت که با یک کبودی در قسمت بالای ران خود باقی مانده است، و در مورد دیدن فردی که به عنوان دانائیس شناسایی شده است، شهادت داد که “با لگد وحشیانه”.

او اضافه کرد که فکر می کند دانایس می خواهد به کشاله ران او لگد بزند.

دلونگ اضافه کرد که دانائیس همچنین شکایتی از استانداردهای حرفه ای علیه او تنظیم کرد و مدعی شد که دانائیس را هل داده و لگد زده است.

پنج نفر در یک خیابان مرکز شهر هالیفاکس ایستاده اند.  یکی یک تابلوی مقوایی در دست دارد که می خواند
گروه کوچکی از مردم روز سه‌شنبه در مقابل ساختمان دادگاه جاده اسپرینگ گاردن ایستادند تا مخالفت خود را با اتهامات معترضانی که در جریان تخلیه پناهگاه دستگیر شده‌اند، نشان دهند. (شاینا لاک/سی بی سی)

شکایت از اقدام پلیس

بحث‌های زیادی در مورد اینکه چه اتفاقی افتاد وقتی پلیس و معترضان در 18 اوت 2021 بر سر برداشتن پناهگاه‌هایی که برای افراد بی‌خانمان طراحی شده بودند، درگیر شدند.

در اواخر سپتامبر 2021، یک شکایت رسمی علیه پلیس منطقه ای هالیفاکس ارائه شد، که به نظر می رسد در مورد نحوه عمل افسران در طول روز برداشتن پناهگاه باشد.

CBC یک نسخه از تصمیم در مورد شکایت را از طریق قوانین دسترسی به اطلاعات به دست آورد.

این تصمیم که توسط رئیس دن کینزلا گرفته شد، یک تظاهرات بزرگ و خشونت‌آمیز را توصیف می‌کند که در آن از اسپری فلفل و باتوم استفاده شد، اشیا به سمت پلیس پرتاب شد و برخی از افسران مجروح شدند.

این تصمیم همچنین توضیح می‌دهد که بازرسان پلیس هالیفاکس چگونه به شکایت رسیدگی کردند و دلایلی که رئیس گفت این شکایت نباید ادامه یابد.

مردی با لباس پلیس پشت یک تریبون ایستاده است.
دن کینزلا رئیس پلیس منطقه ای هالیفاکس است. (CBC)

سند تصمیم به عنوان بخشی از یک بسته دیگر از تصمیمات شکایت عمومی به CBC منتشر شد. نام شخصی که شکایت کرده بود سیاه شد.

سند به شدت ویرایش شده است و تاریخ یا محل اعتراض را ذکر نمی کند. بسیاری از بخش ها، از جمله اتهامات خاص در شکایت، سیاه شده اند. با این حال شرایط موجود در تصمیم با جنبه های اعتراض پناهگاه مطابقت دارد.

نگرانی برای ایمنی افسر

سند تصمیم شکایت نشان می دهد که بازرسان HRP انواع مختلفی از شواهد، از جمله مصاحبه با افسران، فیلم های ویدئویی، ارتباطات رادیویی پلیس و تاریخچه تماس را جمع آوری کرده اند.

این سند نشان می‌دهد که افسران گزینه‌های مختلفی را در نظر گرفته‌اند و در یک بخش بیان می‌کنند: «مذاکره شد [redacted] گزینه ترک سایت، مزایا و معایب، معتقد بود که ما منابع کافی برای تکمیل کار داریم.”

در این بیانیه آمده است که برخی از افسران پس از اصابت مشت یا ضربات سر به بیمارستان مجروح شدند و جمعیت به دستورات عقب نشینی توجه نکردند و اشیائی را به سوی پلیس پرتاب کردند.

این سند همچنین نگرانی های مختلف در مورد ایمنی، از جمله تماس 911 مبنی بر داشتن اسلحه توسط معترضان را شرح می دهد. در این سند مشخص نیست که آیا شواهد دیگری در مورد اسلحه وجود دارد یا خیر، اما بیان می کند که پلیس “نگرانی در مورد نگهداری سلاح های پلیس … همچنین نگرانی برای خودروهای پلیس ما و برداشتن سلاح ها در خودروهای پلیس” داشته است.

در این سند آمده است که مأموران از اسپری فلفل روی معترضان استفاده کردند، اما همچنین “افسران توسط معترضان فلفل پاشیده شدند.”

سایر نگرانی‌های ذکر شده در این سند عبارتند از: «معترضان مشاهده کردند که سنگ‌ها را در جیب خود می‌گذارند (تهدید برای افسران)» و «افراد ناشناس در حال ادرار کردن بر روی کیسه‌های» تجهیزات حفاظتی افسران.

در آوریل 2022، کینزلا حکم داد که پس از بررسی شواهد، نمی تواند هیچ یک از اتهامات موجود در شکایت را تایید کند.

او از “رفتار تهاجمی” بسیاری در میان جمعیت نوشت و گفت که برخی از افسران قربانی جرایم جنایی شده اند.

او نوشت: «این شامل تهدید، هل دادن و هل دادن، تلاش برای کشیدن یک افسر به داخل جمعیت، پرتاب شدن افسران به زمین، و تلاش‌های بسیاری برای جلوگیری از انجام وظایف قانونی پلیس بود.

اگر به خاطر پیچیدگی وضعیت نبود، افراد بیشتری نیز می توانستند متهم شوند.»

داستان های برتر بیشتر