لیبرال های PEI پس از ارائه اسناد اضطراری توسط دولت تحت تأثیر قرار نگرفتند

به مدت سه روز، اپوزیسیون رسمی PEI از بلویس تامپسون وزیر ایمنی عمومی خواسته است تا برنامه های استان را برای مقابله با تخلیه آینده که به دلیل آتش سوزی جنگلی یا سایر شرایط اضطراری ضروری است، ارائه دهد.

هنگامی که وزیر در نهایت دو سند را در روز پنجشنبه ارائه کرد، هال پری، رهبر مخالفان، روشن کرد که تحت تأثیر قرار نگرفته است.

پری به خبرنگاران گفت: «ما برنامه‌ای می‌خواستیم تا خیال مردم جزیره را در صورت وقوع فاجعه راحت کنیم.

“چه کسی این برنامه ها را می پذیرد و در واقع احساس آمادگی می کند؟ بنابراین این دولت چیزی یاد نگرفته است. آنها چیزی از فیونا یاد نگرفته اند.”

پس‌زمینه درخواست پری، آتش‌سوزی‌های جنگلی غیرقابل کنترل این هفته در نوا اسکوشیا و نیوبرانزویک بود که دستور تخلیه ده‌ها هزار نفر را به دنبال داشت.

جاده ای شکسته و در کنار یک آب فرو ریخته و دود از زیر آن بلند می شود.
پلی که جوامع نوا اسکوشیا در رودخانه کلاید و پورت کلاید را به هم متصل می کند، این هفته پس از آتش سوزی در جنگل های جنگلی باعث سوختن تکیه گاه های چوبی زیر آن شد. (نوا اسکوشیا RCMP)

پس از یک چشمه خشک در جزیره و با مناطق جنگلی پر از درختان و شاخه های خشکیده شده توسط طوفان پسا گرمسیری فیونا، وزیر محیط زیست PEI در اقدامی غیرعادی روز چهارشنبه با صدور دستور وزیری مبنی بر ممنوعیت همه آتش‌سوزی‌های آزاد حداقل تا 25 ژوئن اقدام کرد.

پری خاطرنشان کرد که یکی از دو سندی که تامپسون روز پنجشنبه ارائه کرد، یعنی طرح اضطراری همه خطرات استان، از ژوئیه 2021، بیش از یک سال قبل از اینکه فیونا در سپتامبر گذشته برق کل جزیره را قطع کند، به روز نشده است و وضعیت اضطراری استان را به شدت آزمایش کرده است. ظرفیت پاسخگویی

استان Calian Group Ltd. را برای انجام بازبینی پس از اقدام درباره پاسخ به فیونا استخدام کرده است. طبق اسناد مناقصه، این گزارش قرار است تا 31 ژوئیه به وزیر تحویل داده شود.

دومین سندی که تامپسون در روز پنجشنبه، مورخ ژوئن 2023 ارائه کرد، تنها چهار صفحه است، با عنوان “چک لیست رویداد PEI EMO – تخلیه”.

شلیک سر
هال پری، MLA لیبرال می گوید که طرح اضطراری همه خطرات استان از ژوئیه 2021 به روز نشده است. (CBC)

پری گفت که هیچ یک از این اسناد اطلاعات مورد نیاز ساکنان جزیره را ارائه نمی دهد، که به گفته او “فرایند تخلیه ساکنان جزیره در صورت وقوع فاجعه – به ویژه آتش سوزی های جنگلی” است.

بر اساس قانون دولت شهرداری PEI، شهرداری‌ها موظفند برنامه‌های واکنش اضطراری را اجرا کنند. اما این امر در مناطقی که ادغام نشده و فاقد دولت شهری هستند، که استان در آن صلاحیت دارد، اعمال نمی شود.

و پری گفت اینجا جایی است که جزئیات بیشتر کم است.

برای مثال، طبق چک لیست تخلیه EMO، شهرداری محلی در هر منطقه ای که تحت تأثیر تخلیه قرار می گیرد، هدایت کننده سایت خواهد بود. اما این سند تصریح نمی کند که چه کسی این نقش را در جایی که هیچ مقام شهرداری وجود ندارد، بر عهده می گیرد.

پری گفت: «شهرداری‌های غیرمجاز هیچ نماینده‌ای ندارند، آنها هیچ رهبر درونی ندارند. “و بیشتر مناطق، بیشتر مناطق روستایی جزیره پرنس ادوارد، ثبت نشده اند.”

کاغذ
چک لیست رویداد PEI EMO – تخلیه یکی از دو سندی بود که وزیر امنیت عمومی روز پنجشنبه در مجلس قانونگذاری ارائه کرد. (کری کمپبل/سی بی سی)

پری از منطقه شهرستان پرینس غربی بین پورتیج و دوون غربی استفاده کرد، یک نقطه خفه کننده که در آن مسیر 2 تنها جاده داخل یا خارج از آن قسمت از استان است.

“این یک منطقه ثبت نشده است. پس اگر یک وضعیت اضطراری که شامل تخلیه یا نوعی طرح فاجعه در آن منطقه باشد، چه اتفاقی می افتد؟”

هنگامی که روز سه شنبه توسط اپوزیسیون در مورد آمادگی استان برای تخلیه احتمالی آتش سوزی سوال شد، تامپسون گفت که طرحی در دست اجراست، اما او “احساس بحث در مورد یک طرح در طبقه قانونگذار در دوره مورد بحث” را ندارد.

شلیک سر
وزیر امنیت عمومی بلویس تامپسون روز پنجشنبه دو سند را در مجلس قانونگذاری ارائه کرد. (CBC)

روز چهارشنبه، تامپسون به مجلس گفت که صبح آن روز با مارشال آتش نشانی استان و EMO ملاقات کرده است “برای دریافت به روز رسانی در مورد آنچه در نوا اسکوشیا اتفاق می افتد و در مورد یک طرح تخلیه، اگر به آن نیاز داشته باشیم، صحبت کنیم. این گفتگوی عالی بود. “

تامپسون در ادامه لیبرال ها را به ایجاد ترس متهم کرد.

“از آنجایی که اقدامات اضطراری انجام می شود – هیچ آتش سوزی در جزیره پرنس ادوارد وجود ندارد. من فقط می خواهم در مورد آن در حال حاضر شفاف باشم.”

روز پنجشنبه، پس از اینکه دارلین کامپتون، رئیس مجلس، به خاطر لحن آن بحث به هر دو طرف مجلس توبیخ کرد، تامپسون به دلیل استفاده از آنچه که او «کلمات غیر پارلمانی» می‌دانست عذرخواهی کرد.

وزیر که همچنین یک دامدار است، وعده داد که با نامگذاری یک گوساله تازه متولد شده به نام رئیس مجلس و سفارش یک لیوان شیر شکلات برای پری، با اشاره به اینکه روز جهانی شیر است، کفاره خواهد داد.