لایحه 96: کارمندان دولت کبک باید به “حسن نیت” افرادی که به دنبال خدمات به هر زبانی به جز فرانسوی هستند، تکیه کنند.

با توجه به اینکه قانون جدید کبک برای محافظت از زبان فرانسه در اول ژوئن اجرایی می شود، دولت فهرستی از معیارهایی را به سازمان های استانی ارسال کرده است که مشتریان باید آنها را رعایت کنند تا بتوانند به زبانی غیر از فرانسوی به آنها خدمات ارائه دهند.

سی‌بی‌سی نیوز دستورالعمل‌هایی را که وزارت مسئول زبان فرانسه به آن سازمان‌ها و مؤسسات در مورد نحوه اعمال قانون موسوم به لایحه 96 داده است، دریافت کرده است.

دامنه وسیع این قانون استفاده از زبان انگلیسی را در دادگاه ها و کارمندان دولت محدود می کند و الزامات سخت گیرانه تری برای زبان بر مشاغل کوچک، شهرداری ها و CEGEP ها تحمیل می کند.

کارمندان دولتی استانی – از جمله کسانی که برای مؤسساتی مانند Bibliothèque et archives nationales du Québec (BanQ) یا آژانس هایی مانند هیئت بیمه اتومبیل استانی (SAAQ) – به آنها گفته شده است که قبل از ارائه خدمات به زبانی غیر از فرانسوی، بررسی کنند که آیا مشتری حداقل یکی از شرایط فهرست معیارهای وزارتخانه را دارد یا خیر.

خدمات به زبان انگلیسی یا هر زبانی غیر از فرانسوی تنها در صورتی می تواند به مشتری ارائه شود که:

  • فرد واجد شرایط رفتن به یک مدرسه انگلیسی زبان است.
  • فرد بومی است.
  • این شخص دارای سابقه ارتباط با موسسه مورد نظر به زبان انگلیسی قبل از 13 می 2021 است.
  • فرد خدماتی را در خارج از کبک دریافت می کند.
  • این فرد یک مهاجر جدید به کانادا است که در شش ماه گذشته وارد کبک شده و در حال یادگیری زبان فرانسه است.

قوانین مربوط به سازمان های شهرداری نیست.

اینکه چگونه کارمندان دولت دقیقاً باید تعیین کنند چه کسی این معیارها را به طور روزانه رعایت می کند، مشخص نیست. این وزارتخانه گفته است که آنها باید به مشتریانی که با حسن نیت عمل می کنند تکیه کنند.

یکی از بندهای بحث برانگیز این قانون این است که به مهاجران شش ماه از زمان ورودشان فرصت می دهد تا زبان فرانسه را یاد بگیرند و پس از آن دیگر نمی توانند به اکثر خدمات عمومی به زبان دیگری دسترسی داشته باشند.

این وزارتخانه در بیانیه ای به CBC در اوایل این هفته گفت: “دولت موظف است به عنوان یک رهبر برای محافظت و ترویج زبان فرانسه عمل کند. همچنین باید به طور انحصاری از زبان رسمی استفاده کند.”