“شما نمی توانید این کار را با مردم انجام دهید”: مستاجران دارتموث برنده جلسه نوسازی هستند

همین سه روز پیش، کن ساتون نمی‌دانست که آیا می‌تواند در خانه‌اش در خیابان Primrose در دارتموث، NS، بماند یا باید زندگی‌اش را جمع کند و سعی کند مکان جدیدی برای زندگی پیدا کند.

اما تصمیمی که او در روز سه‌شنبه برای اجاره مسکن دریافت کرد به این معنی است که آینده او دیگر در هوا نیست.

صاحبخانه ساتون درخواست فسخ اجاره خود را برای بازسازی کرده بود، اما این درخواست به دلیل نگرانی از اینکه صاحبخانه بد نیت عمل می کند رد شد.

ساتون گفت که از اینکه می تواند در خانه اش بماند بسیار خوشحال است و امیدوار است که این تصمیم پیامی را ارسال کند.

او گفت: “شما نمی توانید این کار را با مردم انجام دهید.” “شما نمی توانید فقط بگویید، “اوه، ما این ساختمان را می خریم… این نقشه است. ما به آنها اطلاع می دهیم و همه آنها را می فرستیم.”

ساتون یکی از بسیاری از مستاجران در خیابان پریمروز 71 است که این هفته خبرهای خوبی دریافت کرد. در ماه ژانویه به مستاجرین 23 واحد ساختمان گفته شد که باید خانه را ترک کنند. به آنها غرامت پیشنهاد شد و شش نفر موافقت کردند که از آنجا خارج شوند.

بقیه ماندند و از طریق برنامه اجاره مسکن با اخراج خود مبارزه کردند.

تصمیم یک سابقه ایجاد می کند

Joanne Hussey، یک کارمند حقوقی جامعه با خدمات کمک حقوقی Dalhousie، گفت که این نوع وضعیت نشانه رایج بحران مسکن نوا اسکوشیا است.

هاسی گفت: “من فکر می کنم این الگویی است که بارها و بارها دیده ایم.” “اگر نام شرکت های خاصی را جستجو کنید، این مدل کسب و کار آنهاست. آنها ساختمان های کوچکتری مانند این را می خرند که نیاز به بازسازی زیبایی دارند. آنها از آن به عنوان راهی برای اخراج مستاجران و افزایش قیمت ها استفاده می کنند.”

زنی مقابل یک ساختمان آپارتمان ایستاده است.
Joanne Hussey از Dalhousie Legal Aid تقریباً نماینده تمام مستاجرینی بود که تصمیم گرفتند در ساختمان بمانند و با اخراج خود مبارزه کنند. (رابرت گورتین/سی بی سی)

در مارس 2021، ممنوعیت نوسازی – عمل اخراج مستاجران برای نوسازی ساختمان و سپس افزایش اجاره بها برای مستاجران جدید – با پایان وضعیت اضطراری استان لغو شد. با این حال، حمایت های جدید برای مستاجران به آن اضافه شد قانون اجاره مسکن.

این حمایت ها شامل این است که حداقل سه ماه به مستاجر اخطار داده شود و صاحبخانه باید بسته به متراژ ساختمان بین یک تا سه ماه اجاره به عنوان غرامت به مستاجر بدهد. اگر مالک از قوانین جدید پیروی نکند یا مشخص شود که بد نیت عمل کرده است، ممکن است غرامت اضافی به مستاجر تعلق گیرد.

همچنین مالک باید ثابت کند که چرا مستاجران نمی توانند در هنگام تعمیرات حضور داشته باشند.

Hussey گفت که تصمیمات زیادی برای آزمایش قانون جدید گرفته نشده است و این یکی از اولین بارهایی است که یک نوسازی دسته جمعی کنار گذاشته شده است.

هوسی گفت: “امیدوارم آنچه می گوید این باشد که از مالکان انتظار می رود قوانین را رعایت کنند.” آنها حق ندارند سه برابر اجاره بها بدهند، حتی اگر اجاره بهای آنها کم باشد، که همچنان باید قانون اجاره مسکن را رعایت کنند و در غیر این صورت، از انجام این کارها منع خواهند شد.»

اجاره تقریبا سه برابر می شد

صاحبخانه، AMK Barrett Investments، متعلق به آدام بارت، ساختمان Primrose St. را در اواسط سال 2022 خریداری کرد و استدلال کرد که برای انجام تعمیراتی که شامل کابینت آشپزخانه، کف و حمام می شود، باید آن را تخلیه کرد.

بر اساس تصمیم اجاره‌های مسکونی، سرمایه‌گذاری AMK Barrett مجوز ساختمان مسکونی را برای تعمیرات ارائه کرد، اما همچنین ادعا کرد که ساختمان دارای مشکلات قالب و لوله‌کشی و گرمایش است که باعث می‌شود «امکان زندگی شخصی در واحد وجود نداشته باشد در حالی که این کار گسترده وجود دارد. در حال تکمیل است.”

ساتون گفت که آپارتمان او تنها سه سال پیش زمانی که به آن نقل مکان کرد، تازه بازسازی شده بود و هیچ کپک یا نشتی نداشت.

او گفت: «حمام جدید، دوش نو، همه شیرآلات نو، توالت نو، همه چیز. دلیلی وجود ندارد که مجبور شویم آپارتمان را تخلیه کنیم، زیرا باید تعمیرات انجام شود، هیچ تعمیری در اینجا وجود ندارد.

یک راهرو با ساخت و ساز در حال انجام است.
تعمیرات در ساختمان ادامه دارد زیرا مستاجران و صاحبخانه منتظر تصمیم اجاره‌های مسکونی بودند. (رابرت گورتین/سی بی سی)

جرارد نیل، افسر اجاره‌های مسکونی در تصمیم خود نوشت که هیچ مدرکی دال بر مشکلات آب یا کپک وجود ندارد و بسیاری از مسائلی که صاحبخانه به آن اشاره کرد در 10 سال گذشته تعمیر شده است.

نیل در تصمیم خود نوشت: “تحقیقات بیشتر … نشان می دهد که هیچ الزام یا ضرورتی وجود ندارد که صاحبخانه اجاره را خاتمه دهد.” “من معتقد نیستم که صاحبخانه با حسن نیت عمل می کند.”

نیل همچنین خاطرنشان کرد که شهادت صاحبخانه نشان داد که برنامه پس از بازسازی، افزایش اجاره بهای پایه در ساختمان از حدود 600 دلار به بیش از 1500 دلار در ماه بود.

ساتون گفت: “این خیلی دیوانه است.” “این آپارتمان مانند یک آپارتمان کاملاً جدید است و ما 690 دلار می پردازیم … و من از در بیرون می روم و شما وارد می شوید و آنها از شما 1500 دلار می گیرند.”

پاسخ صاحبخانه

گروه املاک بلک‌بی، متعلق به شرکت AMK Barrett Investments، یک بیانیه ایمیلی به CBC ارسال کرد و گفت که برنامه آن‌ها ارتقای «یکی از ویران‌ترین ساختمان‌های هالیفاکس» است.

گرگ اسمیت، مدیر عملیات بلک‌بی، گفت که تعمیرات بر بهره وری انرژی و دسترسی متمرکز است و شرکت متعهد است 60 درصد از ساختمان را به عنوان مسکن مقرون به صرفه نگه دارد.

اسمیت می نویسد: «این مهم است که اطمینان حاصل کنیم که املاک ما نه تنها ایمن و قابل سکونت هستند، بلکه مدرن، کم مصرف و سازگار با محیط زیست هستند.

مالکیت ملکی که بیش از 50 سال از عمر آن می گذرد و در طول عمر خود هیچ گونه بازسازی یا ارتقای قابل توجهی نداشته است، ما را مجبور می کند تا برای دستیابی به این استانداردها، نوسازی های مورد نیاز و اساسی را انجام دهیم.

هاسی گفت که صاحبخانه حق دارد نسبت به تصمیم اجاره‌های مسکونی اعتراض کند، اما ساتون و سایر مستاجران قصد دارند برای ماندن به مبارزه ادامه دهند.