دانشگاه مونترال کمک های مالی خود را با تلاش دولت چین مرتبط نگه می دارد

یکی از دانشگاه‌های مونترال می‌گوید که کمک مالی را که به توطئه دولت چین برای تأثیرگذاری بر نخست‌وزیر جاستین ترودو مرتبط است، حفظ خواهد کرد، اما اکنون از این پول برای ترویج دموکراسی استفاده خواهد کرد.

دانشگاه مونترال روز پنجشنبه گفت که نتوانسته ادعاهای یک منبع ناشناس امنیت ملی در گلوب اند میل را تایید کند که این کمک مالی بخشی از یک عملیات مداخله سیاسی بوده است.

دانیل جوتراس، رئیس دانشگاه، گفت که بازپرداخت این پول دشوار خواهد بود و دانشگاه را ملزم می کند که یک قاضی دادگاه عالی کبک را متقاعد کند که این هدیه را “بر اساس نوعی نقص رضایت یا جعل هویت” باطل کند.

جوتراس روز پنجشنبه در مصاحبه ای گفت: “ما واقعاً هیچ مدرکی دال بر آن نداریم که بتوانیم واقعاً در دادگاه مطرح کنیم، بنابراین فکر می کنم این راه مملو از احتمال شکست قابل توجهی است.”

در سال 2016، دو تاجر چینی – ژانگ بین و نیو گنشنگ – 800000 دلار به دانشگاه تعهد کردند.

قرار بود بیشتر این پول برای ایجاد یک صندوق بورس تحصیلی برای کمک به تحصیل دانشجویان کبک در چین و دانشجویان چینی در کبک استفاده شود، در حالی که 50000 دلار برای ساخت مجسمه پیر الیوت ترودو در نظر گرفته شده بود که قبلاً در دانشگاه حقوق خوانده و تدریس می کرد. ورود به سیاست

با این حال، گزارش‌های رسانه‌ها مدعی شده‌اند که یک دیپلمات چینی به ژانگ دستور داده است تا به افتخار ترودو یک میلیون دلار کمک مالی کند تا بر پسرش، نخست‌وزیر فعلی تأثیر بگذارد. به عنوان بخشی از این کمک مالی، بازرگانان متعهد شدند 200000 دلار اضافی به بنیاد پیر الیوت ترودو، که خود را یک سازمان بورسیه تحصیلی مستقل و غیرحزبی می‌نامد، که به یاد نخست وزیر سابق تأسیس شده است.

این دانشگاه معتقد است که هیچ چیز غیرعادی در مورد کمکی که دریافت کرده و در زمان متفاوتی از روابط کانادا و چین انجام شده است، وجود ندارد.

جوتراس گفت: “این هدیه در سال 2016 یک هدیه بسیار عادی بود. چند سال قبل از دریافت آن هدیه، دانشگاه تورنتو همان مقدار پول، 800000 دلار، از همان افراد دریافت کرد.” او گفت در آن زمان، دانشگاه ها، شرکت ها و دولت ها همگی در تلاش برای تقویت روابط با چین بودند.

دانشگاه گفت که تنها 550000 دلار از کمک های وعده داده شده دریافت شده است و تنها 4 بورسیه تحصیلی، هر کدام به ارزش 10،000 دلار اعطا شده است.

جوتراس گفت که تعداد کمی از دانش آموزان واجد شرایط برای بورسیه تحصیلی بودند که شرایط سختی داشت و درخواست های کمی وجود داشت. در سال 2020، با همه‌گیری کووید-19، نوع مبادلاتی که توسط بورس تحصیلی تأمین می‌شود غیرممکن شد. جوتراس گفت از زمان برقراری مجدد سفرهای بین المللی، علاقه چندانی در میان دانشجویان دانشگاه برای انجام تحقیقات در چین وجود نداشته است.

در حالی که کار طراحی اولیه برای مجسمه انجام شد، هرگز ساخته نشد.

تصویر نخست وزیر جاستین ترودو در یک کنفرانس مطبوعاتی است.
کمک مالی به دانشگاه مونترال به توطئه ادعایی دولت چین برای تأثیرگذاری بر نخست وزیر جاستین ترودو مرتبط است. (شان کیلپاتریک / مطبوعات کانادا)

دانشگاه گفت که تقریبا 507000 دلار در صندوق بورسیه باقی مانده است. جوتراس گفت که دانشگاه دقیقاً تصمیم نگرفته است که چگونه این پول را خرج کند.

وی گفت: «ایده این است که آن را مجدداً برای حمایت از پروژه‌های تحقیقاتی، بورسیه‌های دانشجویی، بورسیه‌ها، تحرک دانشجویان و استادان تحت این موضوع گسترده دموکراسی و روابط بین‌الملل تخصیص دهیم.» وی افزود که در هفته‌ها و ماه‌های آینده درباره جزئیات آن تصمیم‌گیری خواهد شد. او گفت که دانشگاه تلاش کرده است با دو اهداکننده تماس بگیرد تا آنها را از تغییر برنامه ها مطلع کند اما پاسخی دریافت نکرده است.

تعهد 200000 دلاری به بنیاد پیر الیوت ترودو باعث شد رئیس و هیئت مدیره آن سازمان هفته گذشته استعفا دهند. این بنیاد که با کمک مالی دولت فدرال راه اندازی شد، از دفتر حسابرسی کل فدرال نیز درخواست کرده است که این کمک مالی را بررسی کند.

این دانشگاه گفت که بنیاد ترودو پس از اینکه گای لوفور، معاون وقت امور بین‌الملل، از بنیاد درخواست حق استفاده از نام و تصویر ترودو را کرد، وارد این امر شد.

این 200000 دلار قرار بود برای کنفرانس ها و فعالیت های عمومی در دانشگاه استفاده شود – که دانشگاه می گوید هرگز برگزار نشد. این بنیاد گفته است که تنها 140,000 دلار از کمک مالی خود را دریافت کرده است و می خواهد این پول را برگرداند.

دانشگاه گفت لفور که در مورد کمک مالی مذاکره کرده و از آن زمان بازنشسته شده است، تمام روابط خود را با مؤسسات چینی قطع کرده است. لوفور مدیر مرکز تحقیقات چین-کانادایی در دانشگاه علوم سیاسی و حقوق چین در پکن بود و در ژوئیه 2022 کرسی استادی Wenlan Scholar در حقوق بین‌الملل در دانشگاه اقتصاد و حقوق Zhongnan در چین اعطا شد.

جوتراس گفت: «از دیدگاه من، او به عنوان یک محقق و در تلاش برای ایجاد ارتباط با چین در زمانی بود که هر دانشگاه در کانادا به دنبال ایجاد روابط با چین بود. دو اهدا کننده