تظاهرات مونترال برای محکوم کردن مشخصات نژادی، توقف تصادفی پلیس برگزار شد

روز شنبه تجمعی در مونترال برای محکوم کردن مشخصات نژادی و تبعیض پلیس و همچنین به رسمیت شناختن سومین سالگرد مرگ جورج فلوید، مرد آمریکایی که توسط پلیس در 25 می 2020 کشته شد، برگزار شد.

این تظاهرات توسط چندین سازمان حقوق بشری برنامه ریزی شده بود و از دولت کبک خواسته شد تا نژادپرستی سیستماتیک را به رسمیت بشناسد، چیزی که استان قاطعانه از انجام آن امتناع کرده است.

آنها همچنین از استان می‌خواهند که حکم دادگاه عالی کبک را در اکتبر 2022 اعمال کند که رهگیری تصادفی وسایل نقلیه توسط پلیس را بدون دلیل موجه ممنوع می‌کند، در حالی که مقررات استانی کد ایمنی بزرگراه را که اجازه می‌دهد بی‌اعتبار می‌کند.

این تصمیم توسط دولت کبک مورد تجدید نظر قرار گرفت و در حال حاضر در دادگاه تجدید نظر است.

سازمان دهندگان همچنین از ائتلاف François Legault Avenir Québec خواستند تا لحن خود را در لایحه 14 تغییر دهد – قانون پیشنهادی که هدف آن مدرن کردن شیوه های مختلف پلیس و ایجاد دستورالعمل هایی برای توقف پلیس به جای ممنوعیت کامل آنها با منع این عمل بر اساس دلایل تبعیض آمیز است.

حدود 100 نفر از مونترال و شهر کبک در این تظاهرات شرکت کردند.

روزین توگن، یکی از اعضای یکی از سازمان‌های مبارزه با نژادپرستی، می‌گوید آنچه برای فلوید اتفاق افتاد، در صورتی که هیچ اقدامی برای جلوگیری از پروفایل نژادی در پلیس انجام نشود، باز هم می‌تواند تکرار شود.

توگن می گوید که مبارزه با نژادپرستی به همه مربوط می شود، نه فقط افراد از جوامع نژادی و بومی.

توگن گفت: “برای مبارزه با نژادپرستی لازم نیست سیاه پوست، عرب یا (عضو) ملل اول باشید. نژادپرستی باید به همه ما مربوط باشد.”

برای شرکت‌کننده‌ی رالی، Mbai-Hadji Mbairewaye، شرکت برای فراخوانی برای تغییر در نحوه عملکرد پلیس مهم بود.

امبایروی گفت: «عمل نشان دادن مشخصات نژادی پلیس، انسانیت ما را تضعیف می کند. برای بشریت سیاه‌پوستان، نژادپرستانه، مردمان بومی… مهم است که راهپیمایی کنیم تا کرامت و انسانیت خود را تأیید کنیم.»