تحقیقات اخلاقی در مورد انتصاب یکی از دوستان خود از سوی وزیر دادگستری کبک آغاز شد

کمیسر اخلاق و رفتار حرفه ای کبک تحقیقاتی را درباره وزیر دادگستری این استان، سیمون جولین-بارت، در مورد تضاد منافع احتمالی در انتصاب قاضی در دادگاه کبک آغاز کرده است.

منصف دراجی از حزب لیبرال خواستار تحقیق بر اساس بند 91 منشور اخلاقی و رفتار حرفه ای اعضای شورای ملی شد.

شکایات دراجی مدعی است که “روابط دوستی وزیر دادگستری و قاضی چارلز اولیویه گوسلین ثابت و شناخته شده است.” Commissaire à l’éthique et à la deontologie.

در این بیانیه آمده است که شکایت او “سوالاتی اخلاقی در مورد نقش وزیر در مرحله نهایی انتصاب ایجاد می کند” – از جمله آنها، اینکه آیا انتصاب گوسلین به سمت نیمکت نشین تحت تأثیر دوستی او با وزیر بوده است. به ضرر سایر نامزدها.»

در بیانیه خبری آمده است که جولین بارت به صورت کتبی از تحقیقات مطلع شده است.

کمیشنر می گوید که در جریان تحقیقات هیچ نظری داده نخواهد شد و پس از تکمیل تحقیقات، گزارشی منتشر خواهد شد که دلایلی را برای حمایت از نتیجه گیری کمیشنر بیان می کند.

این گزارش همراه با توصیه‌هایی به رئیس شورای ملی ارسال می‌شود تا در جلسه ارائه شود.

وزیر همکاری کامل داشته باشد

الیزابت گوسلین، سخنگوی جولین-بارت، گفت که روند انتصاب قضایی، که “به شدت تحت قانون دادگاه های دادگستری و مقررات مربوط به رویه انتخاب نامزدها برای سمت قاضی است، از هر نظر دنبال و مورد احترام قرار گرفته است.”

او گفت که کمیسر اخلاق می تواند روی همکاری کامل وزیر حساب کند.

هنگامی که او هفته گذشته به خاطر این انتصاب مورد انتقاد قرار گرفت، جولین-بارت گفت دوستی او با گوسلین راز نیست و اصرار داشت که این دوستی بر روند نامزدی تأثیری نداشته است.

او گفت که گوسلین بهترین نامزد بود و بر اساس شایستگی خود پس از توصیه کمیته مستقل به او و دو نفر دیگر انتخاب شد.

با این حال، ژولین بارت به نخست وزیر فرانسوا لگو و همکارانش در کابینه هشدار نداد که قرار است دوست نزدیک خود را منصوب کند.

گوسلین وکیلی بود که از تیرانداز مسجد شهر کبک، الکساندر بیسونت، دفاع کرد و در اعتراض به قانون اساسی بودن احکام متوالی در دادگاه عالی کانادا پیروز شد.

در آن تصمیم تاریخی، که بر احکام سنگین‌ترین جنایات در سراسر کشور تأثیر می‌گذارد، دادگاه عالی حکم داد که مرد مسلحی که شش نفر را به قتل رساند، نباید بیش از 25 سال صبر کند تا واجد شرایط آزادی مشروط شود.