بلانشت از حمایت 97 درصدی اعضای بلوک کبکوا برای رأی اعتماد برخوردار است

ایو فرانسوا بلانشت، رهبر بلوک کبکوا، حمایت قاطع اعضای حزب خود را در رأی اعتماد روز شنبه با 97.25 درصد رأی مثبت دریافت کرد.

او در کنوانسیون سالانه حزب در دراموندویل، کیو، در حدود 100 کیلومتری شمال شرق مونترال، گفت: «رأی اعتماد مربوط به من نیست، به همه ما مربوط می شود».

«رأی اعتماد، چون کلمه «اعتماد» را دارد، باید درباره کبک باشد… درباره مسئولیتی که ما در قبال شهروندان خود برای تبدیل شدن به یک کشور داریم.»

بلانشت بار دیگر تاکید کرد که هدف اصلی حزب حاکمیت کبک است و به همکاری طولانی مدت آن بین حزب جدایی طلب کبکوا (PQ) اشاره کرد.

او حزب خود را به عنوان فروشگاهی واحد برای همه حاکمان توصیف کرد، اما گفت که PQ “وسایل نقلیه اصلی حزب در کبک” است. اعضای بلوک پیشنهادی را پذیرفتند که نقش آن این است که جدایی‌طلبان از همه گروه‌ها را زیر یک سقف قرار دهد و در عین حال پیوندهای تاریخی آن را با PQ به رسمیت بشناسد.

به گفته پل سن پیر پلاموندون، رهبر PQ، که در این کنوانسیون حضور داشت، بلوک در “لحظه ای تاریخی” قرار دارد. او تأیید کرد که PQ از تمام منابع خود برای اطمینان از شکستن رکوردهای بلوک در انتخابات فدرال بعدی استفاده خواهد کرد.

بلانشت در یک سخنرانی در کنوانسیون به دولت فدرال، صنعت سوخت فسیلی و سلطنت بریتانیا حمله کرد و گفت: «اتاوا آماده است همه چیز را فدای نفت کند». او کانادا را متهم به «پترومسالاری» کرد.

او خطاب به جمعیتی که تشویق می‌کردند گفت: «مشکل طرفداران خانواده سلطنتی بریتانیا، دوستداران نفت و سلطنت هستند که از پول شما برای حمله به ارزش‌های ما استفاده می‌کنند.

ما باید اتاوا را از معادله حذف کنیم.

در دوران بلانشت، این حزب در سال‌های 2019 و 2021 موفق به کسب 32 کرسی در انتخابات فدرال شد.