بزرگ اسکاسونی جایزه یک عمر دستاورد را دریافت کرد

یکی از بزرگان ملت اول اسکاسونی در نوا اسکوشیا به دلیل چندین دهه تلاش برای حفظ فرهنگ، زبان و تاریخ میکماو مورد تقدیر قرار گرفته است.

Indspire، یک مؤسسه خیریه ملی که در آموزش و پرورش اولین ملل، اینویت و مردم متیس سرمایه گذاری می کند، این هفته اعلام کرد که الدر آلبرت مارشال در سی امین مراسم جایزه خود در ژوئن جایزه یک عمر دستاورد را دریافت خواهد کرد.

به گزارش ایندسپایر، مارشال یکی از آفرینندگان اصل راهنمای دیدن دو چشم است که در Mi’kmaw به نام etuaptmumk شناخته می شود، که به دنبال ترکیب دانش بومی با سایر سیستم های فکری است.

در مصاحبه قبلی با CBC News، او گفت که مدتهاست به دیدن چیزها از دیدگاه دیگران اعتقاد دارد.

«هر عمل یا هر عبارتی که به زبان می آورید، اعمال شماست [must] مارشال گفت: با طبیعت و با افرادی که با آنها زندگی می کنید هماهنگ باشید – زیرا همه ما به هم وابسته هستیم.

ایندسپایر گفت که او و همسر فقیدش، پیر مردنا مارشال، به جهان سفر کردند تا در مورد اصل دو چشمی “به عنوان الگویی برای همکاری بین فرهنگی” صحبت کنند.

اصل مارشال تأثیر قابل توجهی بر کار شلی دنی، مدیر تحقیقات و نظارت بر آبزیان در مؤسسه منابع طبیعی Unama’ki داشته است.

دنی در مصاحبه ای با CBC News در روز جمعه گفت که مفهوم مارشال از دیدن دو چشم در حال حاضر در چندین زمینه مختلف مطالعاتی کاربرد دارد.

او گفت که مارشال توانسته است «مفهومی را بیان کند که به مردم کمک می‌کند اهمیت برابری در سیستم‌های دانش، دیدگاه‌ها و احترامی که برای حرکت رو به جلو لازم است را درک کنند» و به مؤسسات حفاظت از محیط‌زیست، پزشکی و شیلات اجازه می‌دهد تا از آن استفاده کنند. نظریه به رشته های خودشان.

او همچنین به کار او در به رسمیت شناختن میکماق به جهان خارج از پرونده های دادگاه و اختلافات معاهداتی اشاره کرد.

او افزود: “کار او بین المللی است.” او یک مبتکر است که توانسته است بهترین راه را برای حل برخی از این مسائل زیست‌محیطی که داریم پیش ببریم، به او اطلاع دهد.»

کار مارشال به نوشتن نیز کشیده می شود. در یک کتاب کودک با همکاری لوئیز زیمانی به نام راه رفتن با هماو مفهوم دوچشمی را برای جوانان توضیح داد.

مارشال گفت که او می‌خواهد کودکان را تشویق کند تا بدون به خطر انداختن سلامت زمین، بدون توجه به آنچه انجام می‌دهند، خود را حفظ کنند.

او قبلاً گفته بود: “طبیعت حقوق دارد، انسان ها مسئولیت دارند.”

می‌توانید مراسم اعطای جوایز را در طول ماه تاریخ ملی بومی در تلویزیون CBC در 18 ژوئن تماشا کنید و در ساعت 20:00 ساعت 8 شب به رادیو CBC گوش دهید.