بزرگان Kanien’kehá:ka برای توقف موقت حفاری در سایت قدیمی بیمارستان رویال ویکتوریا توافق کردند.

برخی از بزرگان Kanien’kehá:ka، معروف به مادران موهاک، با استان به توافق رسیده اند تا به طور موقت کار حفاری در محل بیمارستان رویال ویکتوریا سابق را متوقف کنند، جایی که گمان می رود گورهای بی نشان مردم بومی از جمله کودکان وجود دارد.

جولیان فالکونر، وکیل همکار ویژه کانادا در مورد کودکان گمشده و گورهای بی نشان، گفت: «این کاملاً اولین بار در کانادا برای ایجاد سابقه ای برای نحوه کار بومیان با ظالم است.

هدف دانشگاه مک گیل توسعه رویال ویک قدیمی است که متعلق به استان است. اما سال‌هاست که Kanien’kehá:ka kahnistensera در دادگاه برای توقف حفاری در حال مبارزه بوده‌اند.

پس از آزمایش‌های شستشوی مغزی توسط سیا در دهه‌های 1950 و 1960، آنها استدلال کرده‌اند که ممکن است گورهای بدون علامت در محل یا نزدیک آن وجود داشته باشد.

آنها گفتند که این سایت ممکن است بقایای باستان شناسی از اولین دهکده ایروکوئیز قبل از استعمار را نیز در خود جای دهد.

این گروه در ماه مارس یک شکایت مدنی ارائه کرد و خواستار تعلیق برنامه های توسعه مجدد دانشگاه مک گیل برای بخشی از بیمارستان سابق شد.

پس از دو روز جلسه دادرسی در اواخر اکتبر، یک قاضی دادگاه عالی کبک تصمیمی شفاهی به نفع گروه صادر کرد و دستور موقت اضطراری درخواستی آنها را صادر کرد.

روز پنجشنبه، این معامله در دادگاه رسمی شد.

کوتیو، یکی از این مادران، گفت: «برای ما، این یک گام بزرگ است و می گوید که قانون بومی کار می کند.

“این تصویری است از آنچه می توان استفاده کرد – این فرآیندی است که می تواند برای کمک به افراد دیگر استفاده شود.”

Kwetiio گفت زمینه های دیگر مانند Royal Vic نیاز به اقدامات مشابه دارند. او گفت که اکنون یک راه قانونی برای مبارزه با توسعه و حفاری گورهای بی نشان وجود دارد. این پیروزی نشان می دهد که می توان در این موارد پیروز شد و او امیدوار است که دیگران را نیز تشویق کند که همین کار را انجام دهند.

و اگر گروه‌های دیگر دعواهای مشابهی را راه‌اندازی کنند، او گفت که مادران برای کمک در آنجا خواهند بود.

کوتیو گفت: «ما این کار را به تنهایی به عنوان یک مردم انجام می دهیم. و نحوه کار ما فقط به خودمان کمک نمی‌کنیم، بلکه به همه کمک می‌کنیم.»

بر اساس این قرارداد، گروهی از باستان شناسان مستقل این سایت را بررسی خواهند کرد تا مشخص کنند که آیا احتمال وجود بقایایی در آنجا وجود دارد یا خیر، و سپس توصیه های الزام آور ارائه می کنند.

آن گروه از باستان شناسان اکنون سه ماه فرصت دارند تا این محوطه را مطالعه کنند.

این اولین بار نخواهد بود که باستان شناسان این ملک را بررسی می کنند.

پس از این تصمیم در ماه اکتبر، سخنگوی این سازمان Société Québécoise des Undergrounds (SQI)، که مسئول احیای سایت است، گفت که حفاری غرفه هرسی قبلا انجام شده است.

فرانسیس مارتل، سخنگوی SQI، گفت که این حفاری برای اتصال خطوط فاضلاب و آب مورد نیاز است تا ساختمان از بیمارستان سابق مستقل شود.

وی گفت: تحقیقات باستان شناسی قبل از شروع کار انجام شد.

او گفت که باستان شناسان در طول هر کاوش و همچنین نمایندگان جوامع بومی دعوت شده بودند. مارتل گفت که یک باستان شناس زیستی که در مطالعه بقایای اسکلتی تخصص دارد نیز برای ارائه تخصص در دسترس بود.

مارتل در آن زمان گفت که SQI طی چند روز گذشته جلساتی را با اعضای جوامع بومی محلی و سایر ذینفعان ذینفع برگزار کرده است و همه چیز از طریق خبرنامه 3 اکتبر که به طور گسترده توزیع شده بود، در میان گذاشته شد.

مارتل گفت که SQI همچنین به اطلاع جوامع بومی و سایر ذینفعان ادامه خواهد داد اگر کارهای دیگری در سایت بیمارستان انجام شود.

وی افزود: اگر بقایای باستانی قابل توجهی کشف می شد، کار متوقف می شد و اقداماتی برای حفاظت از بقایای آن اعمال می شد.

SQI با همکاری دانشگاه مک گیل، وزارت فرهنگ و شهر مونترال در حال توسعه یک طرح جامع برای کل سایت بیمارستان است.