“این نگران کننده است”: مستاجران برای خانه مراقبت ویژه جدید در نزدیکی هالیفاکس بیرون رانده شدند

کلی گراهام تقریباً سه برابر اجاره ای که دو سال پیش بود پرداخت می کند. او در این مدت دو بار از خانه بیرون شده است. در هر دو مورد، به او گفته شد که خانه فروخته شده و صاحب جدید در حال نقل مکان است.

اما آخرین بار، معلوم شد که دروغ است.

گراهام کمی بیش از یک سال بود که بخشی از خانه‌ای را در Lower Sackville، NS، اجاره کرده بود که به او و مستأجر دیگر اخطار تخلیه داده شد، همراه با یک قولنامه امضا شده از صاحب جدید مبنی بر اینکه او در خانه زندگی می‌کند.

گراهام گفت: «ما تحقیقات کوچکی روی نام انجام دادیم و بر اساس تجارتی که آنها اداره می‌کنند، شک داشتیم که ممکن است این اتفاق بیفتد. اما ما واقعاً احساس نمی‌کردیم که بتوانیم چیزی را در آن مرحله ثابت کنیم.»

مالک جدید خانه، Yiwen Zhao-Walsh، در ثبت مشترک سهام نوا اسکوشیا به عنوان مالک New Vision Special Care Homes Ltd.، شرکتی که برخی از خانه های “گزینه کوچک” استان را اداره می کند که به بزرگسالان اجازه می دهد با معلولیت برای زندگی مستقل تر در جامعه.

مدت کوتاهی پس از نقل مکان گراهام و مستاجر دیگر، آنها متوجه شدند که خانه واقعاً به یک خانه کوچک تبدیل شده است. آنها اکنون اخراج خود را از طریق برنامه اجاره های مسکونی نوا اسکوشیا به چالش می کشند.

جوآن هاسی، کارمند حقوقی جامعه در خدمات کمک حقوقی دالاهو که نماینده مستاجران است، گفت: «اگر خریدار در آن خانه نقل مکان نکرده و در آن خانه زندگی نمی‌کند، این یک اخراج قانونی نبوده است.

Hussey گفت که او شاهد موارد بیشتری از سوء استفاده مالکان از بند خریدار به اشغال در قانون اجاره مسکن است، اما او هرگز چنین وضعیتی را ندیده است.

Hussey گفت: “این اولین باری است که ما می بینیم که یک شرکت اساساً از روش خریدار به اشغال برای خارج کردن مستاجر از یک محل استفاده می کند.” این نگران‌کننده است که ما آن نوع بررسی‌های لازم را ندیده‌ایم تا مطمئن شویم که عواقب ناخواسته‌ای در راه‌اندازی این خانه کوچک در این مکان توسط دولت وجود ندارد.»

خریدار برای اشغال

اگر ملک دارای چهار واحد یا کمتر باشد و مالک یک فرد باشد، در صورت تمایل به نقل مکان، می توانند اجاره مستاجر را زودتر خاتمه دهند.

اما هاسی گفت که اغلب اثبات درستی این موضوع دشوار است.

او گفت: «من فکر می‌کنم که ما نیاز به اجرای نوعی یا نوعی بررسی دیگر داریم. من فکر نمی‌کنم این شغل برای مستاجرینی باشد که در شرایط آسیب‌پذیر از دست دادن مسکن خود قرار دارند تا بررسی کنند که آیا مالک جدید واقعاً به خانه نقل مکان کرده است یا خیر.

زنی به دوربین نگاه می کند
Joanne Hussey گفت که بسیاری از مشتریان کمک حقوقی Dalhousie خارج از بازار اجاره هستند. (جورج سادی/سی بی سی)

هاسی گفت که او اهمیت افراد دارای معلولیت را می داند که بتوانند در جامعه زندگی کنند و نه در موسسات. اما اخراج مستاجران برای راه اندازی یک خانه کوچک انتخابی نشان دهنده شدت بحران مسکن نوا اسکوشیا است.

Hussey گفت: “ما واقعاً نمی دانیم چند واحد اجاره ای مقرون به صرفه در شهر داریم. نمی دانیم که در دو سال گذشته چند واحد اجاره ای را از دست داده ایم.”

“به هیچ وجه نیاز به خانه‌های کوچک را کم‌اهمیت نمی‌دانیم، ما کاملا به آن‌ها نیاز داریم. اما ما همچنین به اجاره‌های مقرون به صرفه نیاز داریم، بنابراین این چیزها نباید برای فضای محدود با یکدیگر رقابت کنند.”

پاسخ دولت

خانه‌های کوچک، کسب‌وکارهای خصوصی هستند که به سه یا چهار نفر معلول اجازه می‌دهند تا با حمایت کارکنان آموزش‌دیده در یک محیط خانه در جامعه زندگی کنند.

در حال حاضر 238 خانه گزینه کوچک در استان وجود دارد که از 749 نفر پشتیبانی می کند. اکنون شش خانه دیگر در حال ساخت یا بازسازی هستند و 10 خانه دیگر منتظر شروع کار هستند.

324 بزرگسال معلول دیگر با حمایت استان در آپارتمان ها اسکان داده شده اند.

برنامه آپشن کوچک و آپارتمان در سال گذشته 164973200 دلار از دولت استانی تمویل دریافت کرد و انتظار می‌رود که تقریباً 22 میلیون دلار بیشتر برای این برنامه در بودجه این مالی هزینه شود.

اداره خدمات اجتماعی استان (DCS)، که مسئول برنامه حمایت از معلولیت و خانه های کوچک گزینه ای است، مصاحبه در این زمینه را رد کرد و بیانیه ای ایمیلی ارسال کرد.

کریستینا دیوو، سخنگوی این شرکت نوشت: «دی سی اس روی یافتن گزینه های مسکن دائمی برای نوااسکوتیایی های آسیب پذیر متمرکز است و نمی خواهد کسی که از خانه خود بیرون شود و شخص دیگری را در خود جای دهد.

دوو گفت که استان با ارائه دهندگان خدمات مختلفی کار می کند که مسئول مکان یابی زمین برای ساخت و ساز جدید یا خرید یا اجاره خانه هستند تا شرکت کنندگان برنامه بتوانند در مکان انتخابی خود زندگی کنند.

او سوالاتی را در مورد قانونی بودن اخراج به صاحب ملک مطرح کرد، زیرا “DCS نمی تواند با آنچه که یک ارائه دهنده خدمات ممکن است قبل از ایجاد و تصویب توافق نامه ای برای حمایت از شرکت کنندگان توسط بخش انجام داده باشد صحبت کند.”

CBC News از طریق تلفن و ایمیل با New Vision Special Care Homes تماس گرفت اما تا زمان انتشار پاسخی دریافت نکرد.

به امید ایجاد یک سابقه

هاسی گفت که امیدوار است برنامه اجاره مسکن از این پرونده استفاده کند تا نشان دهد که این نوع تخلیه تحمل نخواهد شد.

گراهام اکنون پس از گذراندن ماه‌ها در جستجوی گزینه‌ای مقرون‌به‌صرفه در یک اجاره جدید است. او به دنبال غرامت برای اخراج و هزینه های جابجایی خود است، اما او همچنین گفت که می خواهد توجه را به موقعیت هایی مانند این جلب کند.

او گفت: «اکنون متوجه شده‌اید که این اطلاعیه ممکن است در هر زمان صادر شود، و به نظر می‌رسد که برای افرادی که اجاره می‌کنند، دسترسی بسیار کمی وجود دارد. می دانید، این فقط به صاحبخانه شما بستگی دارد و اینکه آیا آنها مایل به پیروی از قوانین هستند یا نه.