انواع لوله و تعاریف آن

نکته : در شبکه فاضلاب از لوله های پی وی سی و پلی اتیلن بیشترین استفاده به عمل می آید . این گستردگی کاربرد به دلیل خصوصیات و ویژگی های فلزی است که این لوله ها از آن ساخته شده اند. جنس این لوله ها از چدن ریخته گری است و بر حسب نوع کاربرد آنها انواع و مقدار آلیاژ ، شکل و طول لوله، نوع اتصالات آنها با هم متفاوت هستند و اغلب در سیستم لوله کشی فاضلاب استفاده می شوند. لوله استیل در واقع یک استوانه طویل توخالی می باشد که از جنس استیل یا فولاد ضدزنگ و در مقاطع مختلف (گرد، بیضی، مربع یا مستطیل) درست شده است.

بوشن یک نوع از اتصالات لولهکشی است که داخل آن بهصورت کامل رزوه شده است؛ بنابراین میتوان از آنها برای متصل کردن لولههایی استفاده کرد که سطح بیرونی آنها رزوه شده (داخل آن شیارهایی ایجادشده) باشد. همانطور که در این مقاله از پرشین سازه مطالعه کردید، لولهکشی یک ساختمان و استفاده از محصولات مناسب میتواند امر مهمی در راستای پخش و توزیع آب سرد و گرم، لولهکشی شوفاژها و پکیجها در کنار لولهکشی فاضلاب تلقی تولید لوله بدون درز آپارات شود. در این مقاله نگاهی به انواع لوله و کاربردهای آن انداخته ایم. این لوله با نام PEX-AL-PEX در بازار شهرت دارد.

این لوله مقاومت بالا در برابر خوردگی مخصوصاً در فضاهای باز و مرطوب دارد، به راحتی ضدعفونی می شود، هزینه تولید کمی دارد و فرآیند ساخت و تولیدش آسان می باشد. لوله پلی بوتیلن در برابر خوردگی ، یخ زدگی ، زنگ زدگی ، خاکهای اسیدی و رسوب گرفتگی مقاوم است . اضافه کردن عنصر کروم به فولاد باعث ایجاد تغییراتی می شود که در نتیجه آن، مقاومت مواد در برابر خوردگی بیشتر می گردد.

بهطورکلی لازم است بدانید که لولههای سیمانی بیشتر برای مجراهای فاضلاب مورداستفاده قرارگرفته و یکی از انواع آن، لوله سیمانی نسوز است که مخصوص دودکشهای باربکیو، شومینه، پکیج و موتورخانه میباشد. لولههای پلیاتیلن دارای، کیفیت بالا، بارگیری و حملونقل لوله و اتصالات پلیاتیلن بهراحتی، وزن نسبتاً پایین، نصب سریع و آسان، این نوع از لولهها را به بهترین انتخاب در پروژههای گوناگون جدول سایز لوله بدون درز تبدیل کرده است. خرید لوله های 5 لایه به دلیل داشتن ویژگیهایی همچون مقاومت به حرارت بالا، استحکام فوقالعاده، مقاومت در برابر مواد شیمیایی و عدم ایجاد رسوب برای سیستمهای لولهکشی ساختمانها عاقلانه میباشد.