اتاوا 154 میلیون دلار به مطالعه ای به رهبری دالهوزی در مورد اقیانوس اطلس شمالی و تغییرات آب و هوا کمک می کند

دانشگاه دالهوسی در هالیفاکس به لطف 154 میلیون دلار بودجه فدرال اعلام شده در روز جمعه، آنچه را «فشرده‌ترین تحقیقات تاکنون در مورد نقش اقیانوس در تغییرات آب و هوایی» می‌نامد، رهبری خواهد کرد.

این برنامه تحقیقاتی یک قطعه 1.4 میلیارد دلاری توسط دولت فدرال از طریق صندوق تعالی پژوهشی اول کانادا به دانشگاه های کانادا اعطا می شود.

دالاهو و سه مدرسه شریک بر درک چگونگی کمک اقیانوس اطلس شمالی به تنظیم آب و هوای جهانی تمرکز خواهند کرد.

آنیا ویت از موسسه مرزی اقیانوس مستقر در دالهوزی می گوید: «این بسیار مهم است زیرا واقعاً کانادا را در خط مقدم تحقیقات آب و هوای اقیانوس قرار می دهد.

سایر شرکت کنندگان در این مطالعه دانشگاه مموریال در سنت جان، دانشگاه لاوال و دانشگاه کبک آ ریموسکی هستند.

چرا اقیانوس اطلس شمالی اهمیت دارد؟

اقیانوس ها به محافظت از سیاره در برابر بدترین تأثیرات گرمایش جهانی کمک می کنند، اما اینکه دقیقاً چگونه و برای مدت طولانی سؤالات کلیدی است.

اقیانوس اطلس شمالی ممکن است پاسخ ها را داشته باشد.

این ریه اقیانوس نامیده می شود زیرا اکسیژن اتمسفر به اعماق مکان هایی مانند دریای لابرادور منتقل می شود.

یک شکاف بزرگ و زرد در دریای لابرادور غوطه ور شده است.  برای جمع آوری داده های مفید برای دانشمندان، اندازه گیری های شیمیایی در ستون آب انجام می شود.
این دستگاه، SeaCycler، یک سال در دریای لابرادور در عمق 150 متری مستقر شد تا اندازه گیری های شیمیایی در ستون آب انجام دهد. (کت فوپسوا)

ویت می گوید: «این کار بر روی درک مکانیسم اقیانوس اطلس شمالی پشتیبانی می کند. چگونه کربن را جذب می‌کند، چه تغییر کند، آیا کربنی را که جذب کرده است دوباره آزاد می‌کند یا نه، و این مسیر چگونه به آینده نگاه می‌کند.»

تحقیق سه هدف دارد.

اولین مورد کاهش عدم اطمینان در مورد نقش اقیانوس در تغییرات آب و هوا برای بهبود پیش بینی تغییرات آب و هوا، سازگاری و فن آوری برای انجام تحقیقات اقیانوس است.

تحقیقات همچنین اقدامات کاهشی، از جمله ذخیره دی اکسید کربن در زیر بستر دریا، و اطمینان از سازگاری عادلانه جوامع ساحلی را بررسی خواهد کرد.

“اهمیت شدید اقیانوس”

برای داگ والاس، شیمیدان اقیانوس، این جایزه، مطالعه اقیانوس اطلس شمالی را که برای سال ها در دالهوسی در حال انجام است، تأیید می کند.

والاس، مدیر علمی شبکه پیش‌بینی و واکنش مشاهدات محیطی دریایی در دالهوسی می‌گوید: «فکر می‌کنم این یک سیگنال بسیار بزرگ است که مسیری که مدتی پیش تعیین شد درست بود.

یک استاد اقیانوس شناسی در حالی که تجهیزات پشت سرش ایستاده در آزمایشگاه ایستاده نشان داده می شود.
داگ والاس، مدیر علمی شبکه پیش‌بینی و پاسخ مشاهدات محیطی دریایی در دالاهوسی است. (مارک کراسبی/سی بی سی)

“این همچنین بر اهمیت فوق العاده اقیانوس در مسئله آب و هوا تأکید می کند و گاهی اوقات به ویژه در کانادا نادیده گرفته می شود. اعطای کمک هزینه به این اندازه نشان می دهد که در جلو و مرکز قرار دارد، که خوب است.”

دریای لابرادور چگونه نفس می کشد

دالهوسی در اعلام بودجه برای پروژه اقدام اقلیمی خود گفت: آنچه که سینک کربن اقیانوس اطلس شمالی نامیده می شود سالانه 30 درصد کربن جذب شده توسط اقیانوس جهانی را جذب می کند.

اقیانوس بین لابرادور و گرینلند اکسیژن محلول را جذب می کند که از طریق یک “در تله” فصلی به پایین ستون آب منتقل می شود که در زمستان باز می شود و حباب های هوا ایجاد شده در طوفان های زمستانی را تزریق می کند.

خنک شدن زمستانی آب سطحی غنی از اکسیژن را متراکم تر و آنقدر سنگین می کند که تا عمق دو کیلومتری فرو رود، جایی که اکسیژن توسط جریان ها پراکنده می شود.

درک این فرآیند و چگونگی تغییر آن توسط تغییرات آب و هوایی، کانون توجه بین‌المللی است.

یک محقق در نزدیکی چندین شناور نارنجی روشن زانو زده است، اقیانوس اطلس در پس زمینه قابل مشاهده است.
محققان جریان اکسیژن را در اعماق اقیانوس طی یک دوره دو ساله در دریای لابرادور اندازه گیری کردند. (داریا آتامانچوک)

ویت می گوید که این کمک هزینه یک تعهد مهم از سوی کانادا است.

“مقیاس مطلق آن ما را به شکلی بسیار قوی در عرصه بین المللی قرار می دهد. ما اکنون می توانیم با ناظران بزرگ دیگر مانند ایالات متحده، بریتانیا، فرانسه، آلمان، نروژ گفتگو کنیم و جامعه تحقیقاتی را گرد هم آوریم تا به برخی از آنها پاسخ دهیم. سؤالات واقعاً بزرگ در مورد آب و هوای ما.”