ابزارهای گرانبها از آتش سوزی ساختمان میراث مونترال نجات یافتند

یک جفت آلات موسیقی ارزشمند از ساختمان میراث مونترال که هفته گذشته آتش گرفت، برداشته شد و این امیدها را افزایش داد که بتوان آنها را برای نواختن دوباره نجات داد.

سیمون بلانشت، مدیر برنامه‌ریزی در Chapelle du Bon-Pasteur، یکشنبه گفت که یک پیانوی بزرگ کنسرت Fazioli و یک هارپسیکورد کرکمن 1772 هر دو یک روز قبل از محل برگزاری کنسرت در کلیسای کوچک صومعه سابق قرن 19 حذف شدند.

بلانشت گفت که وقتی تکنسین پیانو، الیور اسموند وایت، چند آکورد را درست قبل از جابجایی Fazioli نواخت، زیرا نت‌های پیانو با صدای آب که از سقف پایین می‌ریخت و روی زمین می‌چرخید، احساساتی شد.

او در یک مصاحبه تلفنی گفت: «حداقل صدا می‌شد، پخش می‌شد.

“پس این مثبت است. هنوز امیدی وجود دارد.”

او گفت که هر دو ساز – به ویژه پیانو – دچار مقداری رطوبت شده اند و قبل از ارزیابی کامل باید خشک شوند.

اما او گفت که هر دو با پوشش محافظت می شوند و امیدوار است تکنسین ها بتوانند آنها را بازسازی کنند.

کرکمن همچنین به کارگاهی منتقل شد، جایی که متخصص ساز هارپسیکورد، Benoît Beaupré خوشبین است که می توان آن را به شکوه کامل خود بازگرداند.

سازهای بی نظیر

در حالی که رطوبت در ساز وجود دارد، بوپره گفت که او معتقد نیست آب به داخل آن نفوذ کرده است، که می تواند باعث تاب برداشتن یا پوسیدگی آن شود.

او گفت: لکه‌هایی روی لاک و تزئینات تزئینی وجود دارد و ممکن است چسب نگه‌داشتن ساز ضعیف شده باشد. او یکشنبه در یک مصاحبه تلفنی گفت، با این حال، او معتقد است که بیشتر آسیب‌ها جنبه زیبایی دارند و ابزار باید «کاملاً قابل تعمیر» باشد.

بوپره که کارگاهی دارد که در کنار پدرش ایو اداره می‌کند، می‌گوید: «به نظر می‌رسد همه چیز خوب است، بنابراین خبر بسیار خوبی است و امیدواریم تا دو هفته دیگر بتوانیم تعمیر را آغاز کنیم.»

این ساز با قدمت 250 ساله علاوه بر اینکه یکی از قدیمی‌ترین سازهای هارپسیکورد در کانادا است، دارای ویژگی‌های خاصی است که در زمان ساخت به آن اضافه شده است که صدایی منحصر به فرد به آن می‌دهد.

او گفت: «این یک ساز بسیار ویژه است. ما دو تا مشابه آن را در کبک یا کانادا نداریم.

تماشا | اهمیت Chapelle Bon-Pasteur برای جامعه موسیقی کلاسیک مونترال:

صومعه تاریخی که در اثر آتش سوزی ویران شده است، محل برگزاری کنسرت محبوب است

ژان مارشان، نوازنده پیانو و میزبان Le Concours Prix d’Europe، درباره اهمیت Chapelle Bon-Pasteur برای جامعه موسیقی کلاسیک مونترال صحبت می کند.

بلانشت گفت که بقای این سازها یک نور درخشان کوچک در هفته ای ویرانگر است که باعث شده است نوازندگان مونترال یکی از مهم ترین سالن های کنسرت خود را از دست بدهند.

او گفت که سالن کنسرت در کلیسای کوچک سابق اکثراً کنسرت‌های رایگان ارائه می‌دهد که اغلب نوازندگان نوظهوری را به نمایش می‌گذارد که به حرفه‌های موفقی ادامه می‌دهند.

او گفت که صحنه روز شنبه “آخرالزمانی” بود.

آب همه جا جاری بود، از سقف ها، و همه چیز ویران است، صحنه مانند یک دریاچه بود.

آتش سوزی روز پنجشنبه در ساختمان قرن 19 رخ داد که علاوه بر سالن کنسرت شامل یک محل سکونت برای سالمندان، یک تعاونی مسکن و یک مهدکودک نیز می شود.

این آتش‌سوزی به سرعت به یک آتش‌سوزی پنج زنگ هشدار تبدیل شد که نیازمند مداخله 150 آتش‌نشان بود که به مدت 42 ساعت با شعله‌های آتش مبارزه کردند.

آتش نشانی مونترال روز شنبه اعلام کرد که علت آتش سوزی و برآورد خسارات وارده ناشناخته است.

در حالی که خوشبختانه به کسی آسیب نرسیده است، بلانشت گفت که اعضای جامعه هنری برای فضای کنسرت “در سوگ” هستند و به دنبال مکان های دیگری برای اجرای برنامه های خود هستند.