آتش‌سوزی‌های جنگلی هزاران نفر را مجبور به ترک خانه‌های خود در ساحل شمالی کبک کرد

با افزایش سریع تعداد آتش سوزی های خارج از کنترل جنگل ها در کبک، شهر سپت-ایلز در ساحل شمالی استان وضعیت اضطراری محلی اعلام کرده و دستور تخلیه اجباری چندین محله را صادر کرده است.

دستور تخلیه بین 3000 تا 4000 ساکن در شهر را تحت تاثیر قرار می دهد. این دستور برای بخش‌های Lac Daigle و Maliotenam و همچنین مناطق شرق مرکز شهر از جمله Les Plages و Moisie اعمال می‌شود. ساکنان باید تا ساعت 4 بعدازظهر خانه های خود را ترک کنند

تمام فعالیت‌های غیر فوری در بیمارستان Sept-Îles، مرکز بهداشت منطقه‌ای که به Minganie و Lower North Shore نیز خدمات می‌دهد، به حالت تعلیق درآمده است.

استیو بوپره، شهردار Sept-Îles، گفت که آتش سوزی در منطقه جنوبی در طول شب در جنوب شهر گسترش یافته و به سرعت در حال پیشرفت است.

بوپره در یک کنفرانس خبری روز جمعه گفت: «ما نمی خواهیم مردم خود را در معرض خطر قرار دهند. ما می خواهیم جمعیت خود را حفظ کنیم.»

114 آتش سوزی، 10000 هکتار آسیب دیده است

در سراسر کبک، وضعیت به سرعت برای آتش نشانان چالش برانگیزتر می شود.

سازمان آتش نشانی استان، Société de protection des forêts contre le feu (SOPFEU)، به کبک‌ها هشدار می‌دهد که آتش‌سوزی‌های بیشتری نسبت به توانایی اداره خارج از کنترل هستند.

صبح روز جمعه 114 آتش سوزی با بیش از 10000 هکتار آسیب دیده بود. طبق SOPFEU حداقل 80 مورد از آنها اکنون خارج از کنترل در نظر گرفته می شوند. پیش از این، این آژانس اعلام کرده بود که 10 آتش سوزی غیرقابل کنترل وجود دارد.

SOPFEU می گوید برخی از آتش سوزی های جدید ناشی از رعد و برق بوده و آژانس منابع کافی برای مبارزه با همه آنها را نخواهد داشت. استفان کارون، سخنگوی SOPFEU، به رادیو-کانادا گفت. Tout un matin آنها تنها توانایی مبارزه با 30 آتش سوزی در یک زمان را دارند.

کارون گفت: “اولویت ما حفاظت از جوامعی است که مردم در آن زندگی می کنند و زیرساخت های استراتژیک و ضروری”.

آتش از میان درختان می سوزد.
از صبح جمعه، تقریبا نیمی از ساکنان چپایس در شمال کبک خانه های خود را ترک کرده بودند. (ارسال شده توسط نینا گروندین)

او گفت که وضعیت در شهر چاپایس در شمال کبک – جایی که بیش از 500 خانه در این هفته تخلیه شد – بهبود یافته است، اما حفاظت از خطوط برق هیدرو-کبک نیز اولویت اصلی است.

کارون گفت SOPFEU درخواست کمک کرده است، اما با توجه به اینکه خدمه زیادی در حال مبارزه با آتش سوزی در شرق و غرب کانادا هستند، ممکن است مجبور شود با تیم های آتش نشانی خارجی تماس بگیرد.

نقاط محدود در پناهگاه موقت

بوپره گفت که حمایت از ساکنان جابجایی وجود دارد، اما تنها 600 تا 700 نقطه در سرپناه موقتی که شهر در حال راه اندازی است وجود دارد و تنها تعداد انگشت شماری اتاق هتل در محل موجود است. او می گوید که در حال ارتباط با شهرهای دیگر است تا ببیند آیا آنها می توانند حمایت موقت مسکن ارائه دهند.

ایزابل گاریپی، که به نمایندگی از آژانس حفاظت از آتش نشانی در کنفرانس خبری روز جمعه صحبت کرد، می‌گوید تیمی وجود دارد که به طور استراتژیک برای آرام کردن آتش و جلوگیری از دیگران کار می‌کند.

گاریپی گفت: “ما در هفته گذشته این کار را تکرار کرده ایم. این آتش سوزی شدید است. شاخص اشتعال پذیری فوق العاده بالا است. لحظاتی وجود دارد که آتش از ظرفیت ما برای کار فراتر می رود. و به همین دلیل است که ما از تمام تاکتیک هایی که می توانیم استفاده می کنیم.”

دنیس کلمنتز، مدیر خدمات اجتماعی Sept-Îles، می‌گوید تمرکز شهر بر به حداقل رساندن تأثیر بر ساکنان است.

کلمنتز می گوید: «این نوع موقعیت چندان زیاد نیست.

ما گام به گام پیش می رویم. ما برنامه ای داریم، اما باید بداهه بسازیم تا مطمئن شویم که اکثر مردم در Sept-Iles در امنیت هستند.”