کاشت مو برای بیماران لیکن پلان در سال 2021

کاشت مو برای بیماران لیکن پلان یکی از انواع کاشت مو به شمار می آید. برخی از افراد به علت به وجود آمدن اسکار و مشکلات پوستی به ریزش مو مبتلا می‌شوند. لازم به ذکر است که این مشکلات اغلب به طور طبیعی خود ایمنی بوده و باعث بیماری هایی نظیر لیکن پلان، آلوپسی فیبروز و آلوپسی سیکاتریشیال مرکزی می شود.

بیماری آلوپسی سیکاتریشیالی که به علت التهاب اتفاق می افتد، لیکن پلان (LPP) نام دارد. کاشت مو برای بیماران لیکن پلان یا کاشت مو برای بیمارانی که دچار آلوپسی ناشی از اسکار هستند یکی از روش های چالش بر انگیز کاشت مو به شمار می آید.

چنانچه بیمار واجد شرایط کاشت مو باشد، امکان بهبود تراکم موهای او به خوبی وجود دارد. لازم است ذکر شود، افرادی که دو سال است که این بیماری در آنها متوقف شده است و هیج علامتی نیز ندارند و همچنین دچار ریزش مو نیز نشده اند، بهترین متقاضیان برای انجام کاشت مو لیکن پلان هستند. چنانچه قصد چنین عملی را دارید، باید میزان استفاده از اپینفرین را کاهش دهید. یکی دیگر از نکات قابل توجه این است که کاشت مو لیکن پلان با موارد دیگر کاشت مو است.

شرایط کاشت مو برای بیماران لیکن پلان

کاشت مو لیکن پلان دارای شرایط خاصی است که در ادامه به بررسی این شرایط می پردازیم.

قطع مصرف برخی از داروهای بیمار

داوطلب باید مصرف هرگونه داروی خوراکی، تزریقی یا موضعی را به صفر برساند. لازم به ذکر است که در برخی از شرایط کاشت مو برای بیماران لیکن پلان کع دارو مصرف می کنند نیز میسر است. در ادامه این موارد را بررسی می کنیم. خوب است بدانید که این امر در موارد نادری انجام می شود و با توجه به شرایط هر فرد متغیر خواهد بود. کلینیک رویان سلامت در تمامی مراحل کاشت مو در کنار شما خواهد بود.

 

عدم گزارش علائم بیماری طی 12 الی 24 ماه گذشته

جالب است بدانید یکی از شرایط کاشت مو برای بیماران لیکن پلان این است که بیمار نباید دچار علائمی نظیر سوزش، خارش یا درد شده باشد. البته این فقدان علائم بدین معنا نیست که بیماری در فرد متوقف شده است، بلکه افزایش سوزش و خارش به صورت دوره‌ ای نشان‌دهنده این است که بیماری در حال توسعه است و در چنین شرایطی بیمار، شرایط انجام عمل را ندارد. شایان ذکر است که فردی که داروی clobetasol را به موجب خارش سر مصرف می‌کند، احتمالا دچار نوع غیر فعال بیماری شده است.

عدم مشاهده شواهد بالینی از لیکن پلان فعال طی 12 الی 24 ماه گذشته

شواهد بالینی لیکن پلان در پوست سر عبارتند از آریتمی فولیکولار و هایپرکراتوز فولیکولار. چنانچه بیمار تا 48 ساعت پس از عمل اقدام به آبکشی موهای خود نکند، پزشک مربوطه امکان بررسی و ارزیابی پوست سر را به طور دقیق تر دارد.

خوب است بدانید گاهی افرادی که مبتلا به آلوپسی ناشی از اسکار شده اند، ممکن است در زمان غیرفعال بودن بیماری نیز پوست سرشان دائما قرمز باشد. البته توجه کنید که تنها قرمزی پوست سر به معنای ابتلا به بیماری نیست. قرمزی پری‌فولیکولار نوعی از قرمزی است که نشان دهنده وضعیت فعال بیماری است.

یکی دیگر از موارد حائز اهمیت منفی بودن تست کشش برای موهای آناژن است و همچنین برای موهای تلوژن نیز نتیجه باید کمتر از 4 باشد. تست کشش مثبت برای موهای آناژن بدین معنا است که آلوپسی ناشی از اسکار فارغ از هر عامل دیگری فعال است. خدمات رویان سلامت در کاشت مو یاری رسان شما است.

عدم مشاهده شواهد ریزش مو طی 12 الی 24 ماه گذشته

با در نظر گرفتن دوره های درمانی قبلی ریزش مو و مصرف دارو، طی 24 ماه گذشته فرد نباید دچار ریزش بیشتر مو شده باشد. به موجب این مهم، پزشک متخصص هر 6 یا 12 ماه از بیمار عکس گرفته تا شاهد تغییرات در ریزش موها باشد.

 

بیمار باید از موهای کافی در ناحیه اهدا برخوردار باشد

یکی از شرایط کاشت مو در بیماری لیکن پلان این است که فرد باید در ناحیه اهدا یعنی پشت یا کنار سر از موهای کافی برای عمل کاشت برخوردار باشد.

فعال شدن مجدد لیکن پلان و کاشت مو

یکی از موارد حائز اهمیت در کاشت مو برای بیماران لیکن پلان این است که در برخی شرایط احتمال فعال شدن بیماری لیکن پلان پس از عمل کاشت مو وجود دارد. در ادامه به بررسی این احتمالات می پردازیم.

  • بیماری که پیش از انجام عمل کاشت مو، بهلیکن پلان فعال مبتلا شده است، ممکن است تا 2 سال پس از کاشت مو به احتمال 90 الی 100 درصد مجددا به این بیماری مبتلا شود؛
  • بیمارانی که قبل از عمل کاشت مو، به لیکنپلان نیمه فعال شده اند، ممکن است تا 2 سال پس از کاشت مو به احتمال 70 الی 90 درصد مجددا به این بیماری مبتلا شوند؛
  • بیمارانی که فعالیت لیکن پلان را قبل از عمل کاشت مو، با مصرف دارو قطع کرده ممکن است تا 2 سال پس از عمل به احتمال 50 الی70 درصد مجددا به این بیماری مبتلا شوند؛
  • در بیمارانی که یک سال پیش از عمل کاشت مو، فعالیت لیکن پلان را با مصرف دارو قطع کرده اند، احتمال برگشت این بیماری بسیار پایین است؛ تا 2 سال پس از کاشت مو به احتمال 10 الی 15 درصد، این افراد مجددا مبتلا به لیکن پلاست خواهند شد؛
  • احتمال ابتلای مجدد بیمارانی که 2 سال پیش از عمل کاشت مو، با مصرف دارو بیماری لیکن پلان را غیر فعال کرده اند، نیز بسیار پایین است؛ این احتمال در حدود 10 درصد پس از 2 سال است.

 

کاشت مو لیکن پلان و سایر روش ها

انجام کاشت مو در افراد مبتلا به آلوپسی ناشی از اسکار با بیمارانی که به علت موارد ارثی دچار ریزش مو شده اند متفاوت است؛ این تفاوت به این علت است که ممکن است گرافت ‌های کاشته شده در افراد مبتلا به آلوپسی ناشی از اسکار از بین بروند؛ در حالی که در کاشت مو افرادی که ریزش موی ژنتیکی دارند،  گرافت ‌های کاشته شده دائمی هستند.

چنین شرایطی برای آلوپسی ناشی از اسکار وجود ندارد، زیرا احتمال فعال شدن مجدد بیماری بسیار کم است؛ از این رو متقاضی کاشت مو باید تحت نظارت قرار بگیرد. برای احتیاط بیشتر لازم است سطوح اولیه درمان برای افرادی که احتمال بازگشت بیماری در آن‌ها وجود دارد در نظر گرفته شود. با استفاده از خدمات رویان سلامت بهترین کاشت مو را تجربه کنید.

اصول اولیه کاشت مو لیکن پلان

در ادامه قصد داریم شما را با برخی اصول درخصوص کاشت مو برای چنین بیمارانی آشنا کنیم که ممکن است برای شما مفید باشد.

  • برگزاریجلسات تست و معاینه در موعد مقرر؛
  • کاهش میزانبرش گرافت ‌ها برای اطمینان از سلامتی کاشت سلول های بنیادی؛
  • مصرفر مینوکسیدیلبرای افزایش جریان خون در برخی موارد؛
  • کاشت مو برای بیماران لیکن پلان با تراکم 20 الی 30 تار مو در سانتی‌متر مربع انجام می شود؛
  • عدم استفاده بیمار از داورها و خوراکی های موضعی و تزریقی.

کلینیک رویان سلامت با در اختیار داشتن کادری مجرب و رعایت تمام اصول مرتبط، کاشتی راحت و بی دردسر را برای علاقه مندان مهیا کرده است. با کلینیک رویان سلامت همراه باشید.

 

سوالات متداول

در این بخش به بررسی سوالات متداول افراد در خصوص کاشت مو لیکن پلان می پردازیم.

شرایط اصلی کاشت مو لیکن پلان چیست؟

یکی از شرایط اصلی این کاشت کاهش برخی از دارو ها همانند اپینفرین است؛ البته این مهم را باید با پزشک خود در میان بگذارید.

مراقبت های پس از کاشت مو شامل چه مواردی می شوند؟

با توجه به شرایط فرد، پزشک داروهای خاصی را برای بیماران تجویز می کند. استفاده از این داروها در زمان مقرر یکی از مهم ترین مراقبت ها به شمار می آید. همچنین توصیه های پزشک معالج خود را نیز جدی بگیرید.

در چه صورتی کاشت مو لیکن پلان کاملا اثر بخش خواهد بود؟

افرادی که با تجویز پزشک، در دو سال گذشته مصرف داروی لیکن پلان را قطع کرده اند بهترین کاندیدا برای انجام کاشت مو هستند. با کلینیک رویان سلامت همراه باشید.