وزیر مهاجرت کبک از نشست حقوق بشر فدرال که به تبعیض نژادی سیستمی می پردازد ، صرف نظر کرد

وزیر مهاجرت کبک ، نادین ژیرولت ، از یک جلسه مجازی میان استان ها در مورد حقوق بشر خارج شد و انتقاد مقامات دولت فدرال را برانگیخت که می گویند این امر به دلیل امتناع استان از پذیرش نژادپرستی سیستمی است.

ژیرول به جای مشارکت در جلسه ، یک بوروکرات را برای مشاهده به جای شرکت در جلسه فرستاد. آلبرتا و ساسکاچوان نیز به جای مشارکت ، ناظران اعزام کردند.

اما وزیر میراث کانادا ، استیون گیلبو می گوید که مقامات استانی کبک به او گفته اند عدم حضور ژیرول به دلیل مشارکت جلسه در نژادپرستی سیستمی است ، که نخست وزیر فرانسوا لگولت از گفتن آن در کبک خودداری کرده است.

گیلبو در توئیتی نوشت: “من از دولت كبك متاسفم كه نمی خواهم با دولت فدرال ، استان ها و سرزمین ها ، سازمان های ملی بومی و نمایندگان جامعه مدنی در مورد مسئله نژادپرستی سیستمی گفتگو كنم.”

فلور بوچون ، سخنگوی ژیرول ، گفت که کبک در تدارکات جلسه فعال بوده و تصمیم گرفته است به محض دریافت دعوت رسمی ، ناظری را به جای وزیر بفرستد.

بوچون در بیانیه ای با ایمیل خود نوشت: “كبك در قلمرو خود و در سطح بین الملل به ویژه در دفاع از حقوق بشر به طور مستقل عمل می كند.”

گیلبوت ، نماینده مجلس لیبرال Laurier – Sainte-Marie سوار در مونترال ، می گوید که توسط همکارانش در دولت کبک به او گفته شد لگال این جلسه را راهی برای دولت فدرال برای شکل دادن به سیاست های استانی می داند.

گیلبو به رادیو-کانادا گفت: “هیچ مشکلی از یک سیاست ، از یک استاندارد ملی وجود ندارد. ما در حال صحبت با نژادپرستی سیستمی هستیم.”

“این تبادل بهترین شیوه ها است ، تا ببینیم چگونه می توانیم با هم کار کنیم.”

این اجلاس تا حدی توسط میراث کانادا سازماندهی شده و با هدف تأثیر COVID-19 بر حقوق بشر ، به ویژه بر روی گروه های حاشیه نشین و آسیب پذیر و همچنین در مورد نژادپرستی سیستمی ، تبعیض و شمول متمرکز است.

تصمیم کبک برای شرکت نکردن برای ماریسا بری مندز از سازمان عفو ​​بین الملل نیز ناامید کننده است.

مندز گفت: “این یک حرکت نمادین است که کسی را بفرستید ، اما اگر آنها به نمایندگی از استان فعالانه شرکت نکنند و تعهدات خود را نپذیرند ، بنابراین به اندازه کافی پیش نمی رود.”