ساختن یک سایت خوب چگونه است

چگونه خودمان طراحی وب‌سایت را شروع کنیم؟ ( امروز به روز رسانی شده )

شاید شما که در حال مطالعه‌ی این مقاله هستید از جمله افرادی باشید که به طراحی وبسایت علاقه‌مند بوده و دوست دارید بدانید یک وبسایت چگونه ایجاد می‌شود، همانطور که می‌دانید هزینه‌ی طراحی یک سایت خوب بسیار بالاست ولی اگر خودتان مراحل ایجاد یک وبسایت را بدانید می‌توانید به دلخواه خود سایت مورد نظرتان را راه‌اندازی کرده و شروع به کسب درآمد از آن کنید. 

امروزه در کشور ما نیز تجارت الکترونیک به صورت جدی‌تر دنبال می‌شود و افراد زیادی علاقه‌مندند کسب‌و‌کار خود را به صورت آنلاین راه‌اندازی کنند، به جرئت می‌توان گفت اولین قدم برای شروع تجارت الکترونیک واقعی، داشتن یک وبسایت است.

در این آموزش از همیار آی‌تی قصد نداریم روش‌های برنامه‌نویسی را بیاموزیم و وارد مباحث تخصصی یا فنی شویم، بلکه می‌خواهیم راه و روش طراحی یک وبسایت را از دید کلی باهم بررسی کرده و یک الگوی ذهنی از این کار به شما ارائه دهیم، پس از مطالعه‌ی این آموزش می‌توانید مسیر خود را یافته و به دنبال یادگیری تخصص‌های مورد نیاز برای راه‌اندازی یک وبسایت بروید.

ویژگی های اصلی طراحی سایت 

1. داشتن نقشه راه منطقی و اساسی

مطمئناً، یک وبسایت باید از نظر ظاهری زیبا باشد. اما مهم‌تر از آن این است که در وحله اول نحوه کار کردن با سایت‌تان را مشخص کنید، قبل از اینکه حتی سرورتان را انتخاب کنید یا حتی یکی از کدهای HTML را تایپ کنید، لازم است که مشخص کنید که چه طرح و نقشه‌های برای سایت‌تان در نظر دارید. تجربه کاربری هم برای ارتباط کار با سایت مهم است و هم برای جستجوگرها. زیرا گوگل، علاوه بر محتوا ساختار سایت را نیز برای رتبه‌بندی در نظر می‌گیرید. 

بنابراین شما باید از نظر بصری و ظاهری طرحی مناسب و منطقی انتخاب نمایید. تا افرادی که از سایت شما بازدید می‌کنند بتوانند به راحتی با آن ارتباط برقرار کرده و بتوانند منطق سایت شما را درک کنند و همچنین بتوانید در رتبه‌بندی گوگل بالا بیایید.

2. انتشار اطلاعات صحیح و مرتبط با کسب‌وکار

جاش فرانکل طراح می‌گوید: “بزرگترین شکست افراد این است که آن‌ها سعی می‌کنند وبسایتی را که دوست دارند، بسازند و نه لزوماً وبسایت مورد نیازشان را” . به عنوان مثال: یک رستوران را در نظر بگیرید، فرانکل می‌گوید “همه افراد به نوع موسیقی، دکوراسیون رستوران و تنوع غذاهای آن علاقه دارند، اما از چیزهای اساسی مانند منو، اطلاعات تماس و دستورالعمل‌ها به صورت سرسری می‌گذرند.”

همه ما این را می‌دانیم، که یک رستوران برای اینکه بتواند در کارش موفق باشد نیاز دارد که یک منو از غذاهایش داشته باشد تا به وسیله آن بتواند به راحتی مشتریانش را از غذاهای رستوران مطلع و آگاه سازد. شما هم هر نوع کسب‌و‌کاری که دارید، این کار برای‌تان الزامی است. یعنی شما باید اطلاعات کامل مربوط به کسب‌و‌کارتان را در جایی داشته باشید تا با استفاده از آن مشتریان و مخاطبان‌تان را از نوع کاری که انجام می‌دهید آگاه سازید. مثلاً اگر شما شغل‌تان فروش محصول است، لازم است که از تمامی محصولات‌تان تصاویر مناسب و با کیفیتی تهیه کنید. همچنین اگر شما در صنعتی کار می‌کنید که خدمات خاصی را به مشتریان ارائه می‌دهید، مثلاً: خدمات پذیرایی عروسی، لازم است که تمامی کارها و امور انجام شده را با ریز جزئیات، در وب سایت خود قرار دهید. 

3. ارائه اطلاعات تماس

مطمئناً ثبت اطلاعات تماس در سایت، یکی از مهم‌ترین کارها است، بنابراین باید یک صفحه مخصوص به خود داشته باشد. میلز می‌گوید: تا به حال شده چند بار به سایت یک شرکت سر بزنید و با خود بگویید که چقدر سخت میشود با این شرکت تماس گرفت؟ او می‌گوید بنابراین نیاز است که در سایت خود یک صفحه مختص به اطلاعات تماس قرار دهید و همه اطلاعات، مثل: آدرس ایمیل، تلفن ثابت، در صورت نیاز تلفن همراه، فرم تماس و لینک شبکه‌های اجتماعی مخصوص به کسب‌و‌کار خود را در این بخش قرار دهید. تا افراد به راحتی بتوانند به اطلاعات تماس شما دسترسی پیدا کنند. زیرا هیچ چیز ناامید‌ کننده‌تر از عدم برقراری ارتباط با یک کسب‌و‌کار نیست. زیرا هدف همه کسب‌و‌کارها از طراحی وب سایت این است که تعامل خود با مشتریانشان را افزایش دهند.