با افزایش دزدی وسایل نقلیه، مقامات مونترال تلاش می کنند تا محموله های خارج از کشور را سرکوب کنند

اوایل صبح دوشنبه، تیمی از بازرسان به بندر مونترال رفتند و ده‌ها وسیله نقلیه دزدیده شده را از کانتینرهایی که به مقصد خارج از کشور می‌رفتند – عمدتاً خودروهای شاسی‌بلند جدید و وانت‌های پیشرفته – کشف کردند.

آنها در مجموع 53 وسیله نقلیه با ارزش تخمینی 2.6 میلیون دلار کشف کردند.

این آخرین مورد از یک سری حملاتی بود که توسط نیروهای مجری قانون در ماه‌های اخیر انجام شد، زیرا آنها تلاش می‌کردند تا با افزایش صادرات خودروهای سرقتی سرکوب کنند.

پلیس مونترال Cmndr. یانیک دزمرایس، که مسئول بخش سرقت وسایل نقلیه موتوری این نیرو است، گفت که افزایش وسایل نقلیه دزدیده شده از زمان بیماری همه گیر “ناراحت کننده” است و هیچ نشانه ای از کاهش سرعت نشان نمی دهد.

سال گذشته تقریباً 9500 وسیله نقلیه در مونترال به سرقت رفت که نسبت به سال های قبل افزایش قابل توجهی داشت.

دزدی ها در سال 2023 تقریباً با همان سرعت رخ داده است، با حدود 800 وسیله نقلیه در ماه برای سه ماه اول.

دزمرایس گفت که بیش از 300 وسیله نقلیه در 9 روز اول آوریل به سرقت رفته است.

کارشناسان افزایش سرقت خودرو را به کمبود خودروهای جدید و همچنین کمبود قطعات خودرو مانند نیمه هادی ها نسبت می دهند.

دزمرایس خاطرنشان کرد که این مشکل بسیار فراتر از مونترال است، با افزایش دزدی های گزارش شده در انتاریو و فراتر از آن.

او گفت: «این یک مشکل در سراسر کانادا است.

اما مونترال به عنوان قطبی برای صادرات وسایل نقلیه دزدیده شده ظاهر شده است: بسیاری از خودروهای دزدیده شده از جاهای دیگر در کانادا پس از ارسال به خارج از شهر ناپدید می شوند.

ماه گذشته، مقامات 24 وسیله نقلیه لوکس سرقت شده از منطقه تورنتو در مراکش را کشف کردند. آنها از بندر مونترال خارج شده و راهی دبی شده بودند. ارزش آنها 2.1 میلیون دلار برآورد شده است.

به گفته پلیس مونترال، از ابتدای سال، 252 وسیله نقلیه سرقتی در بندر توقیف شده است که بیش از 75 درصد آنها از انتاریو بودند.

کارشناسان قبلاً به CBC News گفته بودند که خودروهای دزدیده شده کانادایی اغلب از طریق ایتالیا به خاورمیانه و آفریقا ارسال می شوند.

آ تحقیقات اخیر توسط CBC بازار وسایل نقلیه دزدیده شده از انتاریو و کبک آشکارا در کشورهای غرب آفریقا از جمله نیجریه و غنا به فروش می رسید.

روزانه هزاران کانتینر

به نوبه خود، دزمرایس گفت که او مطمئن است کارگران بندر خود مشکل نیستند. او گفت که حجم زیاد کالا و وسعت بندر، نظارت را به یک کار دشوار تبدیل می کند.

وسعت آن 30 کیلومتر است و سالانه بیش از 1.5 میلیون کانتینر را جابجا می کند.

در رابطه با حمله اخیر هیچ بازداشتی صورت نگرفته است. دزمرایس گفت که تحقیقات ادامه دارد.

کانتینرها در بندر
موقعیت بندر مونترال آن را به مرکزی برای صادرات غیرقانونی وسایل نقلیه دزدیده شده به آفریقا و خاورمیانه تبدیل کرده است. (چارلز کنتانت/سی بی سی)

دانیل داگنایس، معاون بندر مونترال، گفت که نقش خود بندر در جلوگیری از صادرات خودروهای سرقتی محدود است.

وی گفت: این بندر مجهز به دوربین است، به طور کامل با حصار ایمن شده و 24 ساعت شبانه روز نظارت می شود.

اما او گفت که روزانه 2000 کامیون کانتینرها را وارد می کنند – اکثریت قریب به اتفاق آنها پر از کالاهای قانونی هستند که برای صادرات آماده می شوند.

او گفت: «برای ما دشوار است که تعیین کنیم چه چیزی باید به بندر بیاید و چه چیزی نباید.

پیوند به سلاح گرم

آژانس خدمات مرزی کانادا (CBSA) مسئول کشف وسایل نقلیه دزدیده شده و سایر کالاهای قاچاق است. CBSA آخرین حمله به بندر را رهبری کرد.

انجمن Équité، گروهی که شرکت های بیمه را نمایندگی می کند، به همراه پلیس نیز درگیر بودند.

افسر پلیس چیزی روی یک SUV می نویسد
یک افسر پلیس وسایل نقلیه دزدیده شده را که توسط مقامات دوشنبه، 10 آوریل، در بندر مونترال توقیف شده است، مستند می کند. (سرویس پلیس د لا ویل د مونترال)

ژاک لامونتا، افسر سابق پلیس مونترال که اکنون برای Équité کار می کند، گفت که سرقت وسایل نقلیه عمدتاً کار شبکه های جنایی است که برای سرقت وسایل نقلیه به باندهای خیابانی متکی هستند. برخلاف گذشته، زمانی که وسایل نقلیه به سرعت برای قطعات بریده می شدند، روند تحویل آنها دست نخورده به بازارهای جدید است.

لامونتاگن به رادیو-کانادا گفت: «وسیله نقلیه‌های کامل دزدیده شده‌ای که پنج یا شش سال است صادر شده‌اند، بیشتر و بیشتر می‌شوند.

دزمرایس گفت که پلیس تلاشی هماهنگ برای سرکوب سرقت های خودرو انجام داده است، با توجه به اینکه آنها به کمک مالی به گروه های جنایت سازمان یافته که اسلحه گرم غیرقانونی نیز وارد می کنند، کمک می کنند.

او از صاحبان وسایل نقلیه – به ویژه آنهایی که یک وسیله نقلیه جدید دارند – خواست که از سیستم ضد سرقت مانند سیستم ردیابی یا حفاظت تشخیصی داخل هواپیما (OBD) مطمئن شوند.

او گفت: «ما باید کار را برای سرقت آنها سخت کنیم.