انواع مبدل حرارتی صفحه GEA

در مبدل حرارتی صفحه ای GEA  تماس مستقیم، دو سیال حتماً باید غیرقابل ترکیب یا واکنش باشند، در غیر این صورت مشکلاتی که در ابتدا بیان شد پیش خواهد آمد. حوزه تخصصی آگن، طراحی و ساخت مبدل های حرارتی بر پایه تکنولوژی پیشرفته پیلو پلیت است. برای طراحی تیوب از استاندارد TEMA Table D7,D7M استفاده می کنیم. لول های انرژی برای این مبدل ها به صورت حروف لاتین A، B، C و D مرتب نوشته می شوند. ۲- نگهداری از این نوع مبدل حرارتی آسان است و در صورت خراب شدن نیز، تعمیر آن آسان است. مبدل حرارتی صفحه ای به دستگاهایی گفته می شود که آب گرم مورد نیاز ساختمان را تامین می کند. در واقع این قطعه نوعی مبدل آبگرمکن بوده که آب گرم مورد نیاز در حجم کم ، متوسط و زیاد را تامین میکند. به این نوع مبدل ها برای واحدهایی با تشکیل زیاد رسوب، نیاز می باشد. لازم به ذکر است که برخی مشکلات مربوط به مبدلهای حرارتی لوله و پوسته برای این نوع مبدل هم صدق میکنند. دلیل استفاده بیشتر از روش اول این است که در صورتی که بخواهیم تعداد صفحات را افزایش دهیم، تغییری در لوله کشی ایجاد نمی شود، درحالی که در روش دوم برای افزایش صفحات لازم است که لوله کشی باز شده و دوباره بسته شود که باعث مبدل صفحه ای گ آ صرف وقت و هزینه خواهد شد.

دلیل این امر این است که این فرورفتگی ها باعث می شود جریان یکنواخت تری بر روی صفحه ایجاد شود و در نتیجه سطح انتقال حرارت افزایش یابد. همچنین باعث آشفته تر شدن جریان و افزایش نرخ انتقال حرارت نیز می شود. آنچه باعث اهمیت و وجه تمایز این دستگاهها نسبت به نمونه های مشابه شده است، وجود سطوح وسیع و گسترده برای انتقال حرارت بین مایعات است که باعث افزایش بسیار زیاد راندمان دستگاه می شود و آن را مقرون به صرفه می کند. از نمونه کاربرد این مبدل، استفاده در پمپ های گرمایی برای انتقال حرارت بین جریان های سیال اولیه و ثانویه در سیستم است. مطابق شکل 4، برای انجام عمل انتقال حرارت بین جریان سرد و گرم، صفحه ها به صورت یکی در میان جریان گرم یا سرد دارند. همان طور که اشاره کردیم، انتقال حرارت یکی از مهمترین فرآیند های صنعتی می باشد. کلید جریان یکی در میان در صفحه ها، واشرهای آب بندی است. همان طور که در قسمت های قبل اشاره کردیم، یکی از دستگاه های مهم صنعتی، مبدل حرارتی می باشد. جنس و قطعات بکار رفته در مبدل حرارتی صفحه ای به گونه ای است که بسیار سبک بوده و یک دلیل این موضوع عدم فاصله کم بین صفحات است و البته دلیل دیگر سطح کوچک آن است.

بر روی صفحات بدون نیاز به از هم پاشیدن مبدل، با دورکردن آنها از یک دیگر در امتداد این پیچ هاست. نکته ی جالب توجه در مورد پیچ های نگه دارنده این است که از دو طرف صفحات ابتدایی و انتهایی امتداد دارند. دومین دلیل، توانایی زیاد کردن صفحات در آینده در صورت نیاز به افزایش ظرفیت مبدل حرارتی است. با نصب بافل ها جریان عبوری سیال در پوسته تقریبا عمود بر جریان عبوری سیال داخل لوله ها می شود که این امر موجب افزایش انتقال انرژی حرارتی و در نتیجه افزایش راندمان کار می گردد. افزایش ضریب انتقال حرارت منجر به کاهش قابل توجه اندازه مبدل حرارتی نسبت به مبدل های پوسته و لوله سنتی می گردد. این شیارها باعث افزایش مقاومت صفحه، که خود به دلیل نازکی زیاد مقامتی کمی دارد، و همچنین افزایش انتقال گرما به وسیله ی افزایش سطح انتقال حرارت و آشفته شدن جریان (Turbulent Flow) با عبور از روی آن ها، می شوند. در واقع قیمت پلیت GEA صفحه ای یک وسیله بسیار مناسب برای انتقال حرارت بین مایعات است و این کار را می تواند در فشارهای پایین و متوسط به خوبی انجام دهد. در نهایت این سیال ها به شکل یک در میان در کانال های ایجاد شده به وسیله صفحه ها حرکت کرده و انتقال گرما با راندمان بیشتری انجام می شود.

 

مبدل حرارتی صفحه ای یک وسیله انقال حرارت است که از چندین صفحه فولادی چین دار درست شده است. مبدل حرارتی به دستگاهی اطلاق می شود که حرارت را از یک سیال نظیر آب ،روغن ، بخار و … در طول مراحل مختلف تولید رب، فرآیند های زیادی تولید حرارت می نمایند. چند روش مختلف برای لوله کشی جریان سیالات در درون مبدل حرارتی صفحه ای وجود دارد. این پوسته  پلیت GEA برای کندانسورهای خلاء (vacuum condensers) و گازهای کمفشار به کار میرود. به طوری که این مبدل، نسبت به تمامی مبدل های دیگر، کاربرد بیشتری دارد. از نظر شکل و نحوه عملکرد، مبدلهای حرارتی به دو دسته تقسیم می شوند. مبدل حرارتی صفحه ای چگونه کار می کند؟ در واقع مبدل حرارتی صفحه ای در هر جایی که انرژی حرارتی (گرما) از یک سیال به مایعات دیگر منتقل شود، استفاده می شود. مبدل های حرارتی صفحه ای جوشی با استفاده از استنلس استیل 304 یا 316 تولید می شوند که معمولا بوسیله جوشکاری مس ، کروم ، نیکل و یا استیل به یکدیگر جوشکاری می شوند . بنابراین روش اول عملی تر است و در نمونه های واقعی معمولا این روش به چشم می خورد. این مبدل ها معمولا از راندمان حرارتی بالایی برخوردارند.