آشنایی با انواع گواهینامه امنیتی SSL

Socket Secure Layer یا گواهی SSL یکی از مفیدترین راه حل های دیجیتالی برای احراز هویت وب سایت است که توسط Netscape در سال 1995 معرفی شد.

این فقط به این معنی است که SSL یک پروتکل اینترنتی برای ایمن سازی انتقال داده ها از مرورگر شخصی است که وب سایت شما را به سرور مشاهده می کند.

بنابراین، یک فرآیند رمزگذاری ایمن را تکمیل می کند و هیچ کس دیگری نمی تواند ببیند چه اتفاقی در حال رخ دادن است. داده های منتقل شده از طریق پروتکل HTTP یک اتصال اینترنتی امن نیست. SSL آن را به HTTPS تبدیل می کند و فرآیند انتقال داده را ایمن می کند.

امروزه اکثر مرورگرها از این پروتکل پشتیبانی می کنند و برخی به شما اجازه نمی دهند که از طریق HTTP یک اتصال ناامن ایجاد کنید. علاوه بر این، استفاده از SSL یکی از بهترین راه ها برای ایمن سازی پروتکل های FTP، IMAP و SMTP است.

به عبارت دیگر، SSL اطلاعات حساس مشتری را با یک کلید عمومی رمزگذاری می کند و یک پیوند امن بین مشتری و سرور ایجاد می کند. این امر مانع از دسترسی هکرها به داده های کاربر می شود.

در این مقاله می خواهیم تعریف SSL و توضیح عملکرد، انواع و تفاوت های گواهی SSL و TLS را به اشتراک بگذاریم. پیشنهاد می کنیم به ما بپیوندید.

SSL چگونه کار می کند؟

اگر می‌پرسید SSL چگونه کار می‌کند؟ کافی است تصور کنید داخل یک کافی شاپ به وای فای متصل هستید. اگر گواهینامه SSL و لایه امنیتی وجود نداشته باشد، هکرها می توانند به راحتی به اطلاعات شما دسترسی پیدا کرده و با کمی تلاش آنها را سرقت کنند.

به طور خلاصه، یک هکر نرم افزار کوچکی را روی یک وب سرور قرار می دهد تا اطلاعات ورودی را خط به خط شناسایی و ضبط کند. کد به طور مداوم ارتباطات سرور را تماشا می کند و منتظر می ماند تا کاربر داده ها را به اشتراک بگذارد.

با توجه به عملکرد رمزگذاری الگوریتم ها، گواهی SSL تضمین می کند که داده های منتقل شده بین دو سیستم ناخوانا باقی می مانند. این امر مانع از دسترسی هکرها به اطلاعات حساس مانند نام، آدرس و جزئیات مالی می شود.

داشتن گواهینامه SSL به معنای داشتن یک کلید یا استفاده از یک روش رمزگذاری مانند SSL بین مشتری و سرور است. این فرآیند که با نام SSL handshake نیز شناخته می شود، طی مراحل زیر عمل می کند:

  • تلاش یک مرورگر یا سرور برای اتصال به وب سایت یا وب سرور ایمن شده با SSL
  • درخواستی از مرورگر یا سرور برای شناسایی وب سرور
  • ارسال گواهی SSL از وب سرور به مرورگر یا سرور
  • اعتبار سنجی گواهی توسط مرورگر یا سرور و ارسال سیگنال در صورت تایید
  • ارسال یک تایید دیجیتال از وب سرور و شروع یک اتصال رمزگذاری شده
  • به اشتراک گذاری داده های رمزگذاری شده بین مرورگر یا سرور و وب سرور

به طور خلاصه می توان مراحل این فرآیند را به صورت زیر شرح داد:

  1. شناسایی سرور
  2. احراز هویت مشتری
  3. ارتباطات رمزگذاری شده

اگر به وب‌سایت‌هایی متصل می‌شوید که با گواهی SSL ایمن شده‌اند، علاوه بر عبارت HTTPS:// در URL، نماد قفل را نیز در نوار آدرس URL خواهید دید. پسوند HTTPS مخفف Hypertext Transfer Protocol Secure است و به این معنی است که اتصال امن با موفقیت برقرار شده است.

 

انواع گواهینامه های SSL

گواهینامه های SSL از نظر اعتبار انواع مختلفی دارند. برخی از آنها به شرح زیر است:

  • اعتبار سنجی تمدید شده یا گواهینامه EV SSL

این بالاترین سطح پروتکل امنیتی SSL از نظر استفاده از استانداردهای بین المللی فرآیند تأیید هویت جامع است.

پس از نصب این گواهی، عبارت https://، نماد قفل، کشور و نام شرکت در نوار آدرس URL نمایش داده می شود. استفاده از این گواهی بهترین راه برای جلوگیری از فیشینگ و هک اطلاعات حساس اپلیکیشن ها و وب سایت ها است.

  • گواهی معتبر سازمان یا OV SSL

این دومین گواهینامه معتبر پس از EV SSL است که به رمزگذاری داده های حساس در طول تراکنش ها کمک می کند.

OV SSL با نمایش نام رسمی سازمان مربوطه با کلیک بر روی نماد قفل، تأییدیه اضافی را ارائه می دهد. این امر از سوء استفاده شخص ثالث از نام شرکت جلوگیری می کند و به کاربران کمک می کند احساس امنیت بیشتری داشته باشند.

  • Domain Validated یا گواهی DV SSL

در این نوع گواهی امنیتی، ارائه دهندگان نام دامنه شما را تایید و تایید می کنند. هنگام رمزگذاری ارتباطات، مطمئن می شوند که دامنه در اختیار متقاضی است.

  • گواهی Wildcard یا WV SSL

این نوع گواهی ها ارتباط ایمن با دامنه های اصلی و زیر دامنه های نامحدود آنها را فراهم می کنند. یک گواهی Wildcard بسیار مقرون به صرفه تر از چندین گواهی SSL تک دامنه است.

  • گواهی چند دامنه یا MD SSL

با استفاده از این گواهی می توانید تا 100 دامنه و زیر دامنه مختلف را ایمن کنید. علاوه بر این، می توانید بخش Subject Alternative Name (SAN) را برای اضافه کردن، تغییر یا حذف SAN ها در صورت لزوم داشته باشید. تمامی گواهینامه های فوق نیز در این نوع SSL گنجانده شده است.

  • ارتباطات یکپارچه یا گواهی UCC

این گواهینامه ها نیز SSL چند دامنه ای در نظر گرفته می شوند. UCC در اصل برای ایمن سازی سرورهای Microsoft Exchange و Live Communications طراحی شده بود. با این حال، امروزه همه وب سایت ها می توانند از گواهینامه های ارتباطات یکپارچه استفاده کنند.

 

گواهی TLS چیست؟

کسانی که می‌پرسند گواهینامه TLS چیست، بهتر می‌دانند که TLS مخفف عبارت Transport Layer Security است که نسخه جدیدتری از گواهینامه SSL است.

این گواهی در اصل برای ایجاد ارتباطات ایمن در لایه برنامه و توسعه پروتکل HTTPS طراحی شده است.

برای ایجاد اتصال کلاینت-سرور ایمن شده توسط این پروتکل، لازم است کاربر مشخص کند که می خواهد در زمان درخواست از TLS استفاده کند.

سپس، فرآیند دست دادن TLS انجام خواهد شد. در طول این فرآیند، دو طرف ارتباطی بر روی یک کلید مشترک با استفاده از رمزنگاری نامتقارن توافق می کنند.

پس از این مرحله، فرآیند رمزگذاری برای تمام داده های منتقل شده بین مشتری و سرور با استفاده از یک کلید مشترک در منبع انجام می شود. بدیهی است که فرآیند رمزگشایی در مقصد نیز انجام خواهد شد.

 

با توجه به آسیب پذیری های موجود، اطمینان از دسترسی به دقیق ترین تنظیمات و ایمن ترین روش های ارتباطی مستلزم استفاده از آخرین نسخه های TLS است.

 

تفاوت بین SSL و TLS؟

برای درک تفاوت بین گواهینامه های SSL و TLS، لازم است بدانید که گواهینامه های SSL از رمزگذاری متقارن برای ایجاد یک پیوند امن بین دو سیستم استفاده می کنند. رمزنگاری متقارن روشی ساده و پرسرعت برای انتقال داده است.

با این حال، پروتکل TLS از یک روش رمزگذاری نامتقارن استفاده می کند که دسترسی به اطلاعات را برای هکرها دشوار می کند. علاوه بر این، این فرآیند نسبت به SSL زمان‌برتر است. در نتیجه، الگوریتم رمزگذاری پروتکل TLS قدرتمندتر از پروتکل امنیتی SSL است.

علاوه بر این، پورت های مورد استفاده در پروتکل های SSL و TLS متفاوت هستند. تفاوت اصلی بین این گواهینامه ها این است که TLS هنگام ایجاد کلید عمومی و پیام های احراز هویت، ایمن تر و کارآمدتر است.

 

چه نوع گواهینامه SSL نیاز دارم؟

احتمالاً می‌پرسید که به چه نوع گواهینامه SSL نیاز دارم؟ اول، شما به یک SSL نیاز دارید تا وب سایت خود را به عنوان یک وب سایت قانونی معرفی کنید و اطلاعات کاربران را ایمن نگه دارید. این امر به ویژه برای صاحبان فروشگاه های آنلاین بسیار مهم است. هر گواهی معتبر SSL یک پیوند امن ایجاد می کند و اطلاعات مبادله شده بین سرور میزبان و کاربر را رمزگذاری می کند.

بنابراین، صرف نظر از نوع گواهینامه ای که اولین انتظار شما را برآورده می کند، انتخاب مناسب تا حد زیادی به نوع وب سایت و نیازهای منحصر به فرد آن بستگی دارد.

به عنوان مثال، اگر یک وب سایت شخصی دارید که فقط شامل رزومه شما می شود. یا اگر از وب سایت خود فقط برای به اشتراک گذاشتن برخی اطلاعات با مخاطبان استفاده می کنید، بهترین انتخاب برای شما گواهینامه DV است.

گواهینامه معتبر دامنه مقرون به صرفه تر است. بنابراین، برای دسترسی به این گواهی نیازی به تأیید اطلاعات شرکت خود نخواهید داشت.

اگر صاحب یک شرکت، سازمان یا NGO هستید، باید گواهینامه OV را انتخاب کنید. به این ترتیب بازدیدکنندگان به محض ورود به وب سایت شما و کلیک بر روی نام گواهینامه از نام شرکت شما مطمئن خواهند شد.

امکان فنی دیگری به نام وایلد کارت وجود دارد که با گواهینامه های DV و OV کار می کند. با ارائه گواهی واحد به امنیت تمامی زیر دامنه ها و دامنه اصلی وب سایت کمک می کند.

 

چرا به گواهی SSL نیاز دارید؟

به عنوان مالک وب سایت، برای ایجاد یک پیوند امن بین وب سایت خود و دستگاه های کاربران و محافظت از اطلاعات حساس در برابر حملات سایبری، به گواهی SSL نیاز دارید.

از طریق ارتباطات ناامن، هکرها در سراسر جهان سعی می کنند به اطلاعات حساس مشتریان دسترسی پیدا کرده و از آنها به نفع خود استفاده کنند.

SSL به ایمن سازی مجوزهای ورود، حساب های بانکی، یا اطلاعات شخصی علاوه بر بسیاری از اسناد مهم دیگر کمک می کند.

آیا می‌دانستید که گوگل نشان می‌دهد که وب‌سایت شما گواهینامه SSL ندارد و برای کاربران امن نیست؟

 

اگر بسیاری از افراد چنین چیزی را ببینند، واقعاً اعتماد آن وب سایت را کاهش می دهد. علاوه بر این، گوگل شروع کرده است تا وب سایت های امن را بیشتر به یک عامل رتبه بندی تبدیل کند. به این معنی که اگر SSL در سایت خود ندارید، ممکن است در غیر این صورت رتبه بالایی نداشته باشید.

چگونه گواهینامه های SSL را بررسی کنیم؟

برای بررسی گواهینامه های SSL باید از روش های زیر استفاده کنید:

  • مطمئن شوید که آدرس URL با https:// شروع می شود
  • بررسی کنید آیا نماد قفل در نوار آدرس وجود دارد یا خیر؟
  • روی نماد قفل کلیک کنید و اطلاعات SSL را مطالعه کنید
  • از وب سایت های جستجوگر SSL مانند https://www.sslshopper.com/ssl-checker.html استفاده کنید

 

خلاصه

استفاده از گواهی SSL یکی از ایمن ترین راه ها برای کمک به ایجاد یک ارتباط امن بین وب سرور و مشتری است. در عین حال، ایجاد یک رمز عبور قوی مهمترین کار است. رمز عبور اولین خط دفاعی است که به کاربران کمک می کند تا امنیت داده ها را تضمین کنند و از دسترسی هکرها به اطلاعات حساس آنها جلوگیری کنند. قدرت این مانع به پیچیدگی، طول و استفاده از انتخاب متنوعی از اعداد، کاراکترهای خاص و حروف بستگی دارد.